Jeg har tatt inn tilbud for å rive en bærende vegg i huset som er ca 1 meter lang og 2,1 meter høy.

Jeg har sagt til byggefirmaet at jeg vil at de river og ordner med strømmen og elementrørene.
Jeg ønsker selv deretter å fullføre jobben i form av å sette lister og fikse vegger og gulv, men forventer at de gjør klart så langt som mulig.

Slik ser tilbudet ut, og jeg vil gjerne høre om noen har synspunkter på tilbudet?

"Tilbud Gjelder: Bjelke i vegg
Herved tilbyr seg å utføre byggearbeid til en kostnad av: 14 300 SEK Eks. mva

Tilbudet innefatter:
* Riving av vegg for revidering av eksisterende døråpning
* Felle inn en bærende bjelke i veggen for å tåle belastning fra etasje over
* Gips settes på bærende bjelke og stolper i nivå med eksisterende puss/plater på veggen
* Plugge 2 stk radiatorer
* Sammenkoble takarmaturene til samme bryter
* Avfallshåndtering av rivningsmasse fra veggen

Følgende inngår ikke:
Etterarbeid på gulv
Etterarbeid på tak
Malearbeid
Eventuelle pussarbeid

For tilleggsarbeid debiteres:
Løpende timearbeid 425 kr/tim
Servicebil 200 kr/dag (frie reiser i Borås kommune)
Materialer Åpen redovisning med 10 % påslag
UE Åpen redovisning med 8 % påslag

Mva tilkommer på alle oppgitte priser med 25%."

ROT? Sørg for at de er forberedt på å søke om ROT-fradrag for jobben. Hvis de ikke orker å gjøre det, kan ikke du ordne det. Ansvaret ligger på håndverkeren.

Bruk hamtverkaravtalet du finner på konsumentverket.

Takk for dette.
Helt plutselig ble det et par tusen billigere når jeg spurte om ROTen..
14 300 ink moms ble det inkl ROT. :)

Nå skal jeg bare krangle litt med kommunen som har begynt å mase om konstruksjonstegning fra en bygningskonstruktør.
Hva jeg har lest så er en sånn veldig dyr kontra hva veggen koster å rive. Dessuten er det en veldig liten vegg som skal rives så det føles som overkill å ansette en konstruktør som tar 2-4000:-

har dere blitt enige om utseendet til bjelken? Jeg mener, du vil neppe bli så glad hvis de monterer en bjelke som henger 50 cm ned fra taket. Det skal ikke være nødvendig.

Bygningsingeniører er ofte overraskende billig. De snakker om søyler. Hva kan søylene stå på? Det er ofte en glemt del ved denne typen arbeid. Man trenger en bjelke som er nøye dimensjonert. Men den skal jo festes sikkert. Det finnes tilfeller hvor man regner ut behovet for en bjelke som kan bære flere tonn, og så fester man den med to spiker, eller lar den hvile på en søyle av 45x45mm tre.

Her er spennvidden så kort at det bør ikke være vanskelig å få noe til å holde, men underlaget for søylene må likevel utredes.

Den firmaen som var hos oss i dag for å gi tilbud, var veldig tydelige med hvordan de vil gjøre det, og vi var tydelige med hvordan vi vil at det skal se ut. Vi vil at høyden skal være minst 220 høyt. Det vil si at de ikke får legge en bjelke som ligger lavere enn det. Totalhøyden fra gulv til tak er 255.

De vil rive ned veggen, kappe ut en "hylle" på hver side der de fører inn bjelken, og setter også støttepilarer på hver side av veggen som ekstra forsterkning. Total bredde for åpningen blir ca 2-2,5 meter.

Slik vil de bygge:
Skjematisk tegning av en åpning i en vegg med overliggende bjelke og støttepilarer på hver side, brukt i byggeprosjektdiskusjon.

Sist redigert:
Oppdatering.
Nå har jeg 2 tilbud fra forskjellige firmaer.
Det førstnevnte sier at de planlegger å sette sammen 2 stk 45x220 regler, så regelen blir 90x220.
Det andre firmaet vil bruke en HEA 140-bjelke.
Veggen er totalt 150mm tykk.

Rent spontant føles jo en HEA 140-bjelke tryggest, men er vel ganske overdimensjonert for veggen. Mens trebjelken som det første firmaet vil bruke føles litt spinklere men likevel som en enklere jobb.

Hvorfor blander du inn kommunen? Det de ikke vet om har de ikke vondt av...

gusvo085 skrev:
Hvorfor blander du inn kommunen? Det de ikke vet om har de ikke vondt av...
Det var vel en ganske dårlig kommentar må jeg si.....

Jeg synes den er ganske relevant. Kommunen har ikke med å gjøre hva man gjør i sitt eget hus. Det firmaet du engasjerer skal jo kunne dimensjonere det hele, og så bygger man. Det er slik man unngår problemer med myndigheter.
Jeg er ganske overbevist om at de fleste resonerer slik, ikke mange som snakker med kommunen før de skal rive litt av en vegg.

Tenk på kringkostnader, bortkjøring, bilkostnader, framkjøringsavgift, verktøyutleie mm. Sørg for at alt er inkludert.
Det fremgår ikke tydelig hvem som betaler materialet.
Ved større jobber anbefales en skriftlig ferdigdato, og en forsinkelsesklausul (avdrag 2% per uke f.eks.)

Det er jo en jobb som må godkjennes av kommunen. Riktignok er oppdagelsesrisikoen nær null, om man velger å hoppe over lovkravene. Men det kan bli problemer den dagen det skal selges. Og OM det skulle oppdages så er påfølgene nå veldig høy i forhold til hva det koster å gjøre det rett fra begynnelsen.

Begge valgene av "bjelke" høres litt overdrevne ut for så kort spennvidde, synes jeg. Men det avhenger jo av hva som finnes i etasjen over. Eller rettere sagt, i første innlegget snakkes det om en spennvidde på 1m, men nå høres det ut som det gjelder drøyt 2m.

gusvo085 skrev:
Jeg synes den er ganske relevant. Kommunen har ikke noe med hva man gjør i sitt eget hus. Det firmaet du hyrer skal jo kunne dimensjonere det hele, og så bygger man. Det er slik man unngår problemer med myndigheter. Jeg er ganske overbevist om at de fleste resonerer slik, det er ikke mange som snakker med kommunen før de skal rive litt av en vegg.
En byggemelding skal leveres til kommunen før man river bærende vegger. Det kan man mene hva man vil om, men det hjelper ikke.

Den totale spennet vil være ca 1650mm har vi regnet ut nå.

På etasjen ovenfor finnes det en vegg som står på samme posisjon som veggen under.
Forskjellen mellom disse 2 veggene er at den øvre er av tegl og puss (iallfall hva jeg går ut ifra når jeg har boret i den øvre veggen og fått ut rødt støv).
Veggen under er av betongblokk, går jeg ut ifra også her iom at jeg har boret i veggen og fått ut hvitt borestøv.

Vi har nok litt ulikt syn på myndigheter... Mitt syn er at hvis de ikke tilfører meg verdi, så runder jeg dem :) I et slikt tilfelle så har jeg vanskelig for å se verdien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.