Har skaffet et hus fra 1947. Det er et underetasjehus. Overetasjen har en reisverkstruktur. Underetasjen/underetasjeplanet er bygd i en slags betonghullstein. Vi begynte med å renovere øvre planet og jobber oss rom for rom nedover i huset. Nå har vi kommet til trappehuset der reisverket møter betonghullstein-strukturen. Det satt et mønstret masonittpanel limt mot veggen tidligere, vi har revet bort det og under finnes den gamle malte veggen.

Slik ser veggen ut. Malt i en lysegrønn/blå kulør og med limrester fra den gamle platekledningen.

Veggen med lys grønn maling og rester av lim, viser avflassing og mulige skader i puss. Synlig treramme i øvre kant.

Den gamle pussen som sitter på ytterveggen er festet på noe som ser ut som tull eller nesten som tagliatelle. Hva er det for noe?
En delvis avslørt vegg med lys grønn maling og gammelt puss som sitter på materiale som ligner på trassel eller tagliatelle.

Hvordan går jeg best frem? Jeg har ingen anelse om hvilken type maling veggen er malt med, så jeg antar at malingen må fjernes før jeg pusser om for å være sikker på å ikke stenge inne fukt i veggen (det er yttervegg under bakken)? Jeg er litt redd for at om jeg begynner å skrape ned malingen, vil all "tullet" som pussen sitter på i dag, ligge i en haug på gulvet.

Må all gammel puss fjernes? Jeg hadde håpet å kunne nøye meg med at all maling er borte bare.
Bør jeg bruke pussnett?
Finnes det en måte jeg kan finne ut hvilken type pussmørtel som sitter der i dag? Er det sannsynlig at det er kalkmørtel eller kalksementmørtel i et hus anno 1947?

Jeg er helt grønn på dette området og ville sette pris på litt veiledning i riktig retning.
Takk på forhånd!

Akahigi
Noen uorganisk puss kanskje ville vært best. Jeg ville sørget for å få bort alt. Renoveringsfres?

Ja, fargen bort om det er vegg under mark. Er det drenert?
Ellers finnes det nok grunner til å gjøre det før du fikser veggene...

Det kommer til å forsvinne en hel del av pussen dessverre, men hvis du er forsiktig kan det holde med å reparere med f.eks. "husfix".
Jeg brukte slipeblad på et multi-tool (Fein) for å skrape mine vegger rene...

Det du har under pussen er Treullit, dvs sementbundet siv.

Takk for alle svar!

• Fjerne all maling altså. Føles som drittjobb, men med riktig verktøy går det kanskje ganske raskt. Jeg har en multimaster som nevnes ovenfor, men føles som det kan ta litt tid med den?
  • Enten bare fjerne malingen eller ta all gammel puss. Jeg innser vel at det optimale er å fjerne alt, men er det verdt det ekstra arbeidet?
  • Hvis man fjerner all puss, skal da også Träulliten bort? Hvilken funksjon har träulliten? Har man satt den for å bære pusset? Den burde jo også ha en isolerende effekt. Og er ikke risikoen ganske stor for at Träulliten går åt skogen hvis man fjerner all puss.

Jeg tenker akkurat nå at jeg kanskje har følgende to fremgangsmåter å velge mellom:

• Fjerne malingen men la den gamle pussen sitte igjen. Pusse over den gamle pussen med et nytt lag. Den nye pussen må da være kompatibel med den gamle.
  • Fjerne alt, sette opp pussnett(?) og pusse fra scratch. Problemet er da at jeg må legge på tykt lag for å få det til å flukte med trappen.

PS: dreneringen er "bare" 10 år gammel og ser ut til å fungere ok.

Stefan N skrev:
Det du har under puss er Träullit, dvs sementbunden vass.
Ikke vass men trefiber

Et veldig bra materiale med mange gode egenskaper og en god pussbærer.

Akahigi
Organisk materiale mot veggen under bakken føles veldig unødvendig. ?

Treullit er relativt eller faktisk veldig fuktbestandig og både råte- og mugghindrende fordi trefibrene er omsluttet av sement og har en høy pH-verdi. Så hvis den ikke er konstant utsatt for vann og har en ikke-diffus tett pussoverflate, vil den nok klare en kjellermiljø ganske bra.

Så treulliten får bli igjen da, hvis det er mulig å fjerne malingen uten å ødelegge den.

Akahigi skrev:
Jeg ville sørget for å få bort alt. Renoveringsfres?
Enig med Akahigi, bruk en renoveringsfres men start først med en saneringsfres med "freseskive" (Festool SAF 750 eller lignende) den er ikke like skarp som om du bruker en maskin med diamantkopp, de kan ta å utrolig mye ved ganske lett kjøring.

Akahigi
Buuzzz skrev:
Enig med Akahigi, bruk en renoveringsfres, men start først med en saneringsfres med "freseskive" (Festool SAF 750 eller lignende) den er ikke like skarp som om du bruker en maskin med diamantbolle, de kan ta å utrolig mye ved ganske lett kjøring.
Enig tilbake :)

Brukte en med diamantplate på betonggulvet, fungerte bra. Testet den på lettbetongveggen og da lagde den et lite hull...

Det skal være en sånn freseskive...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.