5.530 lest ·
2 svar
6k lest
2 svar
Tettet igjen et vindu: Hvordan sette dampsperre?
Medlem
· Östergötland
· 194 innlegg
Jeg har tettet igjen noen vinduer. Det er et trehus fra 78 og det sitter en dampsperreplast rett bak en sponplate i veggene (dog føles den mer som søppelsekkmateriale enn den tykke plasten som gjelder nå). I hullet der vinduene har vært skal jeg nå sette inn ny dampsperre. Jeg tenkte ikke sette inn noen nye sponplatebiter siden jeg planlegger å sette på liggende 45x45-regler med mer isolasjon på hele veggen. Er det OK å sette en plast som dekker hullene + ca 20 cm ekstra rundt om? Akkurat overlappingen mellom gammel og ny plast blir jo på hver sin side av sponplaten.
Når man legger plast i dag skal man ha 20 cm overlapp og teipe ordentlig. Hvis man setter det på hver sin side av sponplaten blir det nok mindre vellykket.
Det meste går og man merker det ikke, kanskje ikke i det hele tatt.
Men siden du uansett holder på å rive, kan du vel frigjøre litt rundt vinduene og teipe i den gamle plasten.
Dersom du stiller sirkelsagen på et sagdybde noen mm mindre enn sponplatetykkelsen, har du frilagt plasten på mindre enn et kvarter per vindu.
Det meste går og man merker det ikke, kanskje ikke i det hele tatt.
Men siden du uansett holder på å rive, kan du vel frigjøre litt rundt vinduene og teipe i den gamle plasten.
Dersom du stiller sirkelsagen på et sagdybde noen mm mindre enn sponplatetykkelsen, har du frilagt plasten på mindre enn et kvarter per vindu.
Medlem
· Östergötland
· 194 innlegg
Sant. Jeg følger din linje. Smart med sirkelsagen, det blir jo lett å bryte bort bitene senere. Trodde først det skulle bli vanskelig å få bort sponplaten uten å lage hull i plasten.
Klikk her for å svare