Hei!

I forbindelse med isolasjon/drenering skal vi legge ned et nytt markrør for en elkabel mellom bolighus og garasje. Per nå er det bare en enkel 10A elkabel som er lagt under bakken, og denne skal erstattes med en ny tilførsel og eget elektrisk anlegg i garasjen. Gjennomføringen er forseglet med noe hardt, og er sannsynligvis gjort da huset ble bygget, altså innmurt mellom lecablokkene. Det jeg planlegger å gjøre, er å bore opp et nytt hull som en gul slange passer gjennom (50 mm om jeg husker riktig), og få elektrikeren til å trekke kabelen gjennom dette og koble til anlegget.

Nå er spørsmålet mitt, hva skal man tette med rundt dette røret?
Det kommer til å havne der den eksisterende kabelen går, altså ca. 30-40 cm under bakken (om jeg målte riktig). Man vil jo ikke at det skal begynne å lekke inn bare fordi man har trukket om strømmen :p Jeg hadde også tenkt å tette røråpningen med passende myk isolasjon (glassull, isolasjon som brukes rundt vannrør eller tilsvarende?) for å unngå kald trekk gjennom røret.

Takk på forhånd!
Stefan

Som amatør kan jeg synes det høres unødvendig ut å trekke 50-millimeteren gjennom veggen, den kan du vel avslutte noen cm før og bare bore for kabelen gjennom muren, og tette med noe masse type sika eller noe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.