Jeg har fjernet en tidligere lysbryter da den var plassert veldig dårlig og måtte skjøtes inn i en dørlister bare for å få plass. Det er ingen kabler igjen, så jeg trenger jo ikke sette noe deksel, men kan sette igjen det helt. Mitt spørsmål er hvordan gjør jeg det best? Skal jeg prøve å fjerne boksen så jeg kan sette opp en støtte bak og feste nye gips der? Skal jeg fylle boksen med gipsbiter til det kommer ut langt nok til at det bare går å sparkle over? Hva er den beste måten å takle dette på?
Jeg har sparklet bort noen slike bokser. Jeg tror jeg fylte med husfix, og sparklet deretter. Vi hadde takvarme fra 70-tallet tidligere. Så det fantes 3 bokser ved inngangen til hvert rom. En for den vanlige lampebryteren, en for termostaten til takvarmen og en for en effektomkobler til takvarmen, som koblet inn forskjellig antall sløyfer i taket.
Fyll med hobbygips sånn at du har et par mm igjen som du deretter sparkler. Gips stivner fort, noe jeg liker. Pass på at du ikke trenger å slipe det. Hardt som h-ete!
Fyll med hobbygips så att du har et par mm igjen som du deretter sparkler. Gips stivner raskt noe jeg liker. Sørg for at du ikke trenger å slipe det. Hardt som h-ete!
Ville det være mulig å bare bruke fugeskum? tenker at det er betydelig enklere og lettere å skjære bort hvis det blir for mye. Eller kanskje det ikke er så bra å sparkle over?
Jeg ville ikke brukt sparkel for å fylle et så stort hull. Det kommer til å synke sammen og/eller sprekke.
Fugeskum i omganger — kanskje, men det pleier å være ganske porøst, så risikoen er at man tilfeldigvis lager hull i det senere.
Mitt forslag:
Skaff en hullsag med nøyaktig samme eller større diameter som hullet. (Finner du ingen i riktig størrelse, så ta en størrelse større og sag opp eksisterende hull med.)
Sag ut en rund plate i passende materiale — tre, tynn kryssfiner, masonitt, whatver — som passer i hullet.
Fest den i boksen med skruer som du skrur i festehullene i boksen. Forsenk dem så de ikke stikker ut på overflaten.
Sparkel skjøtene og mal/tapetser.
Klart!
Fugeskum føles som et litt merkelig valg her. Mulig det fungerer. Som sagt gipsbruk eller lignende er nok det vanlige valget. Bruk heller litt for lite. I verste fall må du sparkle en ekstra gang.
Ville det være mulig å bare bruke byggskum? tenker at det er betydelig enklere og lettere å skjære bort om det blir for mye. Eller det kanskje ikke er så bra å sparkle over?
Ikke mitt valg. Å sparkle direkte på byggskummet blir for svakt. Og byggskum er et helvete å håndtere. Klistrer og sveller.
Det går an å sparkle igjen store hull. Men man må ikke ha det travelt. Når man legger i mye, vil det ta tid før det tørker, og i mellomtiden synker det inn og sprekker. Men hvis man lar det gjøre det og legger lag på lag, går det an å sparkle store hull. Men fullt så store har jeg aldri sparklet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.