Jeg har et hus som nettopp er tilleggsisolert og jeg holder også på med innsiden med gipsing. Mitt spørsmål er om dampsperrens være eller ikke være der ytterveggen møter murstocken i et hjørne og der det også står en ovn. Det føles som om byggplasten blir vanskelig å tette mot murstocken og det blir kanskje mindre bra med en "lekkan" dampsperre ved ovnen enn uten helt?

Ola78
Jeg gjorde sånn at mot vår murstock satte jeg bastufolie som dampsperre nærmest murstocken. Denne er jo laget for å tåle høyere temperaturer enn den vanlige plasten. Først gjorde jeg sånn at jeg dro en streng med butyltetningsmasse som også tåler høy temperatur, trykket fast folien i massen og deretter teipet jeg også folien med T-emballage T-flex for dampsperre som fester på diverse forskjellige materialer og tåler høye temperaturer. Har du ovnen koblet til murstocken eller hadde den et eget rør? Jeg vet ikke hvor godt min metode fungerer mot et ovnsrør, mistenker at det blir betydelig varmere enn en murstock.

Hvorfor skal man ha dampsperre mot en murpipe?

En isolert vegg forstår jeg, men hva kan skje med en mur?

Ola78
mycke_nu skrev:
Hvorfor skal man ha dampsperre mot en mur?

En isolert vegg forstår jeg, men hva kan skje med en mur?
Det jeg beskrev var hvordan jeg tettet dampsperren i loftsbjelkelaget mot muren. Vår mur står midt i huset, så ytterveggen er ikke noe problem. Men hadde muren stått ved veggen, hadde jeg bare dratt plasten mot og tettet likt som i bjelkelaget.

Min skorstein står ved ytterveggen, det er der ytterveggen støter mot skorsteinen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.