1.111 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Bytte dampsperre til dampsperre? Tak mot kaldt loft
Bor permanent i en gammel vinterisolert sommerhytte med påbygget ekstra soverom. Soverommet ble påbygd i år 2000. Jeg vurderer å bytte det stygge innertaket i soverommet som er av typen liknende låspanel på en yttervegg. Det er grovt, og mindre glipper finnes, og jeg mistenker at det lekker varme og fukt som en sil opp til loftet. Jeg har litt fuktproblemer på loftet. Det finnes i dag en dampbrems i form av en fiberduk mellom låspanelet og glassfibermattene på loftet. Planen er å rive ned låspanelet og spikre opp ny fin perlespont (trolig hvitvokset) eller annen passende takpanel. Bør jeg erstatte dampbremsen med dampsperre?
Nja, vil nok ikke gjøre forskjell i et soverom. Hvor tykk isolasjon finnes på loftet?S SirKnasen skrev:Bor permanent i en gammel vinterisolert sommerhytte med tilbygget ekstra soverom. Soverommet tilbygget år 2000.
Jeg vurderer å bytte det stygge innertaket i soverommet som er av typen lignende låspanel på en yttervegg.
Det er grovt og mindre glipper finnes, og jeg mistenker at det lekker varme og fukt som en sil opp til loftet.
Jeg har litt fuktproblemer på loftet.
Det finnes i dag en dampbrems i form av en fiberduk mellom låspanelet og glassfiber mattene på loftet.
Tanken er å rive ned låspanelet og slå opp ny fin perlestaff (sannsynligvis hvitvokset) eller annen egnet takpanel.
Bør jeg erstatte dampbremsen med dampsperre.
Ja, det er jo ikke umulig at det bare er noe enklere vindduk, kanskje til og med sannsynlig. Det må jeg helt klart undersøke nærmere. Jeg har målt tykkelsen på isolasjonen, og den er noen steder bare 20 cm. På de tykkeste stedene rundt 30 cm. På den gjerrigste siden, men synes ikke det har vært unormalt varmt på loftet i vinter. Bare noen grader over utetemperaturen. Det er imidlertid høy luftfuktighet og mikrobiell vekst på innsiden av yttertaket. Men på den annen side har det jo vært typ 100 % luftfuktighet ute konstant fra oktober til slutten av februar, og da blir det jo fuktig også på det uteluftventilerte loftet.
Klikk her for å svare