Hei,
Vi holder på med å bytte ut et par dører i kjelleren. Mellom 2 rom er det en forskjell på ca 15 mm som kommer av at det ene rommet har fliser, det andre har ikke. Flisgulvet er ikke lagt riktig, noe som gjør at det kun går frem til terskelen og ikke under som det egentlig skal gjøre. I tillegg ligger det en planke under den eksisterende terskelen for å få den opp i nivå med betonggulvet. Løfter man på denne planken er det ytterligere trevirke der under!? Mest sannsynlig har det vært slik siden huset ble bygget på 70-tallet.
Første tanke er selvfølgelig å støpe igjen hullet og legge fliser under terskelen, men det er ganske mye arbeid og jeg har ikke noe av materialet hjemme. Dessuten er det som sagt tre også under den eksisterende planken, og å støpe inn trevirke føles ikke som en særlig god plan. Det andre alternativet er å bygge videre på treverket 15 mm til slik at terskelen kommer opp i nivå med flisgulvet; dette er en enkel løsning og jeg har alt som trengs for å gjøre dette. Problemet er at man egentlig ikke skal ha tre i nærheten av betonggulvet?
Verdt å nevne er at kjelleren er beboelig med 210 cm høyde og oppvarmet.
MVH
Vi holder på med å bytte ut et par dører i kjelleren. Mellom 2 rom er det en forskjell på ca 15 mm som kommer av at det ene rommet har fliser, det andre har ikke. Flisgulvet er ikke lagt riktig, noe som gjør at det kun går frem til terskelen og ikke under som det egentlig skal gjøre. I tillegg ligger det en planke under den eksisterende terskelen for å få den opp i nivå med betonggulvet. Løfter man på denne planken er det ytterligere trevirke der under!? Mest sannsynlig har det vært slik siden huset ble bygget på 70-tallet.
Første tanke er selvfølgelig å støpe igjen hullet og legge fliser under terskelen, men det er ganske mye arbeid og jeg har ikke noe av materialet hjemme. Dessuten er det som sagt tre også under den eksisterende planken, og å støpe inn trevirke føles ikke som en særlig god plan. Det andre alternativet er å bygge videre på treverket 15 mm til slik at terskelen kommer opp i nivå med flisgulvet; dette er en enkel løsning og jeg har alt som trengs for å gjøre dette. Problemet er at man egentlig ikke skal ha tre i nærheten av betonggulvet?
Verdt å nevne er at kjelleren er beboelig med 210 cm høyde og oppvarmet.
MVH
Valgte å ta opp plankene som lå støpt inn i betongen og fylle igjen det med litt steinrester og så 3-4 cm lag utendørs fix som jeg hadde igjen fra tidligere. Hadde dog ingen armeringsjern men det spiller kanskje ingen rolle i fix, det sprekker nok likevel. I dette tilfellet spiller det dog ingen rolle siden det skal på en terskel i eik oppå.
Klikk her for å svare