Hei,
Jeg skal bygge en terrasse direkte på fliser og har nå lest meg opp til at det beste trykkimpregnerte treverket for direkte kontakt med steinflisene skal være klasse A, men de aller fleste som finnes i handelen har klasse AB. Spiller det noen rolle? Jeg vil også ha den brune impregneringen i stedet for den klassiske grønne - noen som har erfaring her?

Takk

Jeg bygde i fjor en treterrasse oppå platene som lå der, satte plastdistanser (100*100*20mm) mellom platene og lektene (A/B) så lektene kom opp ca 40mm, tenkte at så lenge de ikke kommer i kontakt med bakken/platene så renner vannet bort derfra. Risikoen finnes alltid for at jeg må gjøre om treterrassen om et par år siden jeg brukte A/B trevirke under, men det bør holde med ca 40mm over platene.

• Nylagt tregulv med en benk på en veranda, delvis uferdig, med hageverktøy og materialer i bakgrunnen. Vegg av lys murstein til venstre.
  • Liker
pajson
  • Laddar…
Hvordan det så ut før tredekket

• Uteområde med betonheller, noen ugress, blomsterpotter og plen på høyre side før bygging av treterrasse.
  • Liker
pajson
  • Laddar…
AB impregnering duger nok bra så lenge som det ikke er direkte markkontakt. Forskjellen er hvor mye av selve impregneringsløsningen man har hatt i badet der man impregnerte terrassebordet. Jeg mener at AB innebærer 12-24 liter løsning per m3, mens A er minst 24 liter.
Du kan kjøpe en rull syllpapp https://www.byggmax.se/syllpapp-p17065 og legge mellom plate og bjelke så slipper du at fukt vandrer gjennom betongen opp i treverket.

Den brune impregneringen er samme sak som den grønne, bare at man har blandet i pigment i impregneringen. Fargen blekes veldig fort bort. Etter et par somre så synes det ikke at den er brun mer. Bruk vanlig grønn, la den være et år og så kan du male/behandle terrassebordet i hvilken kulør du vil.

• Liker
pajson
  • Laddar…
Ok da vet jeg mer, tusen takk alle for bilder og informasjon :D(y)(y)

• Liker
Johanlidman
  • Laddar…
Johanlidman Johanlidman skrev:
Jeg bygde i fjor en treterrasse oppå platene som allerede lå der, satte plastdistanser (100*100*20mm) mellom platene og bjelkene (A/B) så bjelkene kom opp ca. 40mm, tenkte at så lenge de ikke kommer i kontakt med bakken/platene så renner vannet bort derifra. Risikoen er alltid der for at jeg må gjøre om treterrassen om et par år da jeg brukte A/B treverk under, men det bør holde med ca. 40mm over platene.
Basisspørsmål kanskje :-) men brukte du bjelkesko eller vinkelbeslag for å feste bjelkene til rammen?

Vinkeljern brukte jeg for å feste bjelkene i hverandre, og hele tredekket sitter ikke fast i husveggen da hele dekket blir såpass tungt at det ikke vil bevege seg nevneverdig mye.

Jeg satte også på LED-belysning med skumringsrelé rundt ytterkanten av tredekket også, noe som ble veldig hyggelig når det begynner å skumre.

• Trevlig uteplass med tredekke og ledlys langs kanten, bord og stol i bakgrunnen, samt en sammenfoldet parasoll ved siden av huset.
  • Liker
pajson
  • Laddar…
P pajson skrev:
Basisspørsmål kanskje :) men brukte du bjelkesko eller vinkelfester for å feste bjelkene til rammen?
Nei, vanlig byggskrue type 70-80 mm lang, man drar den på skrå så den passerer så mange årringer som mulig. Derimot trengs noen kortlinger som holder orden på bjelkene så de ikke legger seg.
Jeg hadde bærende bjelker under, men du bare en ramme med bjelker mellom C-C 600.
Ta sjansen på å se på litt belysning, Ledstrip fra kina 12V ca 120:-/5m
Uteplass med belysning; LED-lys fremhever trappetrinnene, og en overbygd terrasse med glassvegger er synlig i bakgrunnen.

Sist redigert:
  • Liker
pajson og 1 annen
  • Laddar…
Leif: hvilken selger led strip kjøpte du av? Vil finne en vettig kvalitet til tross for lave priser..

Johanlidman Johanlidman skrev:
Hvordan det så ut før tredekket
Akkurat slik ser vår uteplass ut. Men omgitt av en mur av murstein i hoftehøyde så vet ikke hvor lett det blir å bygge rammen når man ikke kan komme til fra utsiden så å si. Var det vanskelig å få rammen i vater på grunn av ujevnheter? Hva brukte du for å justere?

Lengan Lengan skrev:
Akkurat sånn ser vår uteplass ut. Men omgitt av en teglesteinsmur i midjehøyde så vet ikke hvor lett det blir å bygge rammen når man ikke kan komme til fra utsiden så å si. Var det vanskelig å få rammen i vater på grunn av ujevnheter? Hva brukte du for å justere?
Lengan Lengan skrev:
Akkurat sånn ser vår uteplass ut. Men omgitt av en teglesteinsmur i midjehøyde så vet ikke hvor lett det blir å bygge rammen når man ikke kan komme til fra utsiden så å si. Var det vanskelig å få rammen i vater på grunn av ujevnheter? Hva brukte du for å justere?
Jeg brukte vinkellister for å skru fast alle delene i rammen, men kunne nok ha trukket ut hele rammen og skrudd fast den bakre delen mot husveggen på en enkel måte, men latskapen sa at vinkellister var det enkleste. Jeg har en helning på ca 2 cm fra huset ut mot plenen som jeg brukte vannpass modell lengre og plastdistanser på 100*100mm (2,5 og 10mm tykke) under rammen for å få det i lodd på platene.

Synes ikke det var så vanskelig å få det rett og i lodd da jeg var veldig nøye med at treverket til rammen skulle være rette og ikke slått seg i noen retning, det fantes nesten korketrekkere og formet som bananer i stablene for treverket.

• Liker
Lengan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.