Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
En kompis skal bygge ny terrasse/trall, og han har kun 15 cm å spille med.
Han dro til Beijer Bygg med en tegning for å få en prisoversikt. Terrassen kommer til å bli ganske stor, drøye 45 m2, eller omtrent 4,5 x 10 m.
Beijer mente at han skulle sette 32 søyler og 45x195-bjelker på dette... Kort sagt, han fikk et tilbud på nær 20000:- for materialene.
Min tanke er at det burde holde med 45x95 og legge disse på hagefliser han får over fra den gamle uteplassen, og så trall oppå dette. Muligens maks 45x120 og grave furer for disse som han fyller med en del pukk.
Hva sier den samlede ekspertisen på dette forumet?
Han dro til Beijer Bygg med en tegning for å få en prisoversikt. Terrassen kommer til å bli ganske stor, drøye 45 m2, eller omtrent 4,5 x 10 m.
Beijer mente at han skulle sette 32 søyler og 45x195-bjelker på dette... Kort sagt, han fikk et tilbud på nær 20000:- for materialene.
Min tanke er at det burde holde med 45x95 og legge disse på hagefliser han får over fra den gamle uteplassen, og så trall oppå dette. Muligens maks 45x120 og grave furer for disse som han fyller med en del pukk.
Hva sier den samlede ekspertisen på dette forumet?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Jeg lurer på om det holder med 45x95 på hagefliser eller om jeg er helt ute og sykler?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Om det funker på plater har med underlaget å gjøre. Synker platene her og der er det ikke mye bæreevne i 45x95, ustødig som resultat.
Naboen har skrudd løs terrassebordene både en og flere ganger og justert.
Med riktig underlag så fungerer det.
Naboen har skrudd løs terrassebordene både en og flere ganger og justert.
Med riktig underlag så fungerer det.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Det går utmerket å gjøre så...kjør på!
Alle plater trenger jo ikke ligge perfekt i vater heller, det finnes jo både kiler, syllpapp, avstandsstykker å legge imellom så regelen får støtte.
Alle plater trenger jo ikke ligge perfekt i vater heller, det finnes jo både kiler, syllpapp, avstandsstykker å legge imellom så regelen får støtte.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Det er min tanke med, kan jo også ta og skru fast "stumper" som holder mot platene om det trenger å komme opp litt med. Hadde han ikke hatt det så satans tight opp mot døra så hadde man jo tatt 120-regel men spontant føles det som om 95 skal rekke... Legger plater med 1,5 m mellomrom eller noe så skal det nok gå bra.verktygsgurun skrev:
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Jeg har lagt 45x70 tr imp i grus på plastfolie og spikret 22x95 trykkimpregnert på dem. Det har ligget i 30 år nå og trenger å legges om. Men det er klart trallen er sprukket lokalt, og i dag er det vel knapt noen som bruker 22 mm virke til trall.
De bygde nettopp en sånn altan på plattor på endelig hjemme på mandag.
Jeg har også akkurat bygget en altan med 145 x 45 reglar som står på steiner med ca 80 cm avstand. Den er stabil som stryk. Vi får se om den er like jevn neste år, eller om jeg må åpne og justere den.
Jeg har også akkurat bygget en altan med 145 x 45 reglar som står på steiner med ca 80 cm avstand. Den er stabil som stryk. Vi får se om den er like jevn neste år, eller om jeg må åpne og justere den.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Klikk her for å svare