Nå blir jeg snart gal av alle de ulike fremgangsmåtene jeg finner her og på andre sider på nettet så nå stiller jeg spørsmålene om mitt spesifikke tilfelle her.
Jeg skal på mandag (28/5) støpe en plate på ca. 72 m2 inne i låven min. Platen skal epoksyslakkeres og vil utgjøre gulvet i mitt kommende ciderbryggeri, altså i et næringsmiddellanlegg.
Jeg kommer til å bruke stålfiberarmert selvkomprimerende betong. Ingen isolasjon under platen.
1. Hvordan gjør jeg for å få en så jevn overflate som mulig? Holder det med rørslodde og laser?
2. Skal jeg bruke helikopter og glatte overflaten som om det var vanlig betong?
3. Omtrent hvor lenge skal jeg vente før jeg sliper platen. Dette både for å fjerne eventuelle stålfibrer og mindre ujevnheter og for å fjerne "betongskinnet" så epoksyen fester (epoksyen legges ikke før ca. 2 måneder etter støping)?
Kanskje kommer jeg på flere spørsmål etter hvert, men vi begynner slik.
Jeg har aldri støpt før men er kjent for å være gal og likevel få til det til slutt...
/Samuel
Håper at støpingen for ts gikk bra, men siden det fortsatt er interesse for spørsmålet, kan jeg gi noen tips.
Å få en noenlunde jevn støp med SKB, rørsloda og laser er ikke noe problem, i dette tilfellet når det skal slipes for epoksylegging ville jeg ha hoppet over glattingen.
Slipingen utføres i forbindelse med at gulvet skal legges for å unngå tilsmussing av overflater som skal males.
Vil man ha en skikkelig jevn overflate, uten slipespor trenger man en stor slipemaskin (minst 650 mm). Viktig å kjøre med riktig type segment også, både resultatmessig og økonomisk. Hard betong=myke segmenter, myk betong=har segmenter. Riktig type segment kan rekke til 5000m2 men hvis man bruker feil kan de være utslitt etter 50. Et sett med slipesegment koster noen tusenlapper.
En tynnskiktsbelegning (0,4 kg/m2) skjuler ingen ujevnheter i underlaget, mens et tykkere system (2 kg/m2) flyter ut og skjuler det meste.
Problemet som kan oppstå når man skal slipe SKB med diamantsegment og å velge riktig som Saell nevner ovenfor.
Den øverste "hinnen" som skal slipes er ofte ganske myk (harde segmenter) men deretter, hvis man skal slipe videre, er betongen steinhard og da er det myke segmenter som gjelder.
Gøy at det kom litt respons på mine spørsmål selv om det var et par år for sent...
Støpingen gikk ganske bra, betongbilen kunne rygge inn med renna i låven og nådde da nesten hele gulvet. Litt måtte fatter’n og svigerfar skrape ut i hjørnene.
Når alt var dratt ut så gynget vi betongen med et par avløpsrør som vi hadde festet på kosteskaft så de så ut som opp og nedvendte "T". Dette for å få bort luftbobler og forsøke å få overflaten så glatt som mulig uten utstikkende armeringsfibre eller steiner. For øvrig vannet jeg bare litt.
Da elektrikeren kom på slutten av støpingen for å se på en strømfeil i huset måtte jeg løpe av gårde, dette gjorde at det ble litt for høyt over rennene. Mest min egen feil siden jeg ikke hadde instruert "karene" skikkelig. Måtte jobbe litt med vinkelkutteren og diamantskive senere for å finne rennene ordentlig...
Jeg fikk litt bakfall inn i bortre hjørnet, det er litt irriterende siden jeg ved rengjøringen etter pressing sprayer ganske mye vann på gulvet og da må være forberedt med nal hele tiden.
Når gulvet hadde herdet, slipte jeg med en stor slipemaskin, type gulvvaskemaskin. Var litt teknikk å kjøre den. Det gjaldt å holde håndtaket i nøyaktig rett vinkel ellers snurret man av gårde med maskinen. Svigerfar klarte aldri å finne ut hvordan man gjorde det så jeg slipte alt selv.
Det som ble dårligst, foruten bakfallet, er at det ble ganske mange små "porer" i gulvet og siden vi malte på gulvmalingen ble de ikke fylt med maling men fylles i stedet med skitt og gjør gulvet vanskelig å rengjøre. Når vi får tid skal vi male gulvet om igjen, men da skrape ut malingen i stedet slik at den fyller porene.
Det er hva jeg husker nå, 4 år etter støping...
/Samuel
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.