Hei,

Skal på noen års sikt bytte ut alle dører og dørkarmer i kjelleren. Alle vegger er av betong.
Har allerede nå byttet ut en dørkarm, men det ble ikke bra. Jeg bruker karmskruer, som må plugges i betongen og dermed forbores.
Hvordan i huleste skal man:
1. Vite nøyaktig hvor man skal bore? Når man merker gjennom hullene i karmen havner man ikke riktig. Måle seg til det?
2. Få boret til å treffe der man har merket? Siden betongbor er tykke i toppen går det ikke å sentrere hullet perfekt der man vil ha det, boret beveger seg. Har prøvd å forbore med en mindre bor, uten hell. Bruker ordentlige bor og en borhammer.

Mvh

Stefan

Det finnes styringer som man setter i hullene for karmeskruen.
Kile karmen sett i en sentrering i hullet og bor flytt til neste hull til du har boret alle hullene ta bort karmen bor hullene til riktig mål plugg og monter karmen med karmeskru.

aha. Finner man slike styringer på hvilken som helst byggevarehandel eller?

Adjufix eller tilsvarende forenkler.

Sist redigert:
Essve har sentreringshylser i sitt sortiment for 5 og 10 mm borr tror jeg

Ja bruker du 10mm direkte så trenger du ikke ta ned karmen da er det bare å slå i pluggen gjennom karmen og deretter skru i karmeskruen. Jeg gjorde så da jeg monterte alle dører og vinduer i mitt hus.

bigsnucke skrev:
Adjufix eller tilsvarende letter det.
Takk, noe slikt får det bli!

Ja den er enda enklere. Jeg brukte plugg fordi jeg har Leca som ikke er det mest monteringsvennlige materialet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.