Hei
Vi skal gjøre om boden. I dag fungerer det gamle som skal rives også som støttemur på den ene kortsiden med terrengnivået ca. 60 cm opp fra gulvnivået. Bredden på uthuset er 3,6 m, og terrenget skråner fra kortsidens 60 cm ned til under gulvnivået på ca. 2 m. Vi kommer til å bygge med trestomme og ønsker en teglfasade.
Hva er den mest praktiske løsningen (for en bod) å bruke der terrengnivået vil gå over gulvnivået?

Her kommer et forslag, grønt er terrengnivået

Å mure opp med isoleca og så plassere tegl og bærende trestomme på den. La en 45-70mm regel på innsiden dekke lecablokken og skape et rom for enkel elinstallasjon. Ha en drenerende plate på utsiden av lecablokken.




Finnes det enda smartere/enklere løsninger? Er som sagt ikke noe større dybde på terrenget og heller ikke et bolighus med alle krav på fukt og annet som det medfører. Er det noe som trenger å presiseres for å kunne gi bedre svar?
Mvh
Pär
 
  • Tegning av murhus med dør og vinduer, skrå markering av terrengnivå i grønt på siden.
  • Plan med tegelfasade viser marknivå, IsoLeca fundament, trestamme og en 45mm innvendig regel for installasjoner.
B
Hadde skippet isodränplaten, og satt en platonmatte. Fylt med typ 8 -16 eller lignende nærmest 50cm fra boden. Så vanskelig er det vel ikke? En drensslange nederst selvfølgelig, så du blir kvitt vannet.

Skal du gjøre det enklere er det nok å droppe teglstein og mure alt med leca, eller holde seg til trevegger i stedet for teglfasaden...

I og med at det er trevegger og skal fungere som bod så føles det dumt å bygge en løsning som slipper inn masse fukt. Da forsvinner liksom nytten av rommet en hel del.
 
Personlig ville jeg heller mure et innerskall enn å sette teglfasade utenpå trevegg, men man kan gjøre det på begge måtene.
 
Hei, takk for svar!
Dere berører helheten der vi allerede har veid helt tre, bare stein osv mot hverandre. Også det å få bort vannet med platonmatte eller annen løsning er under kontroll. Om vi har låst trestamme og tegl samt nødvendig drenering på utsiden, hva er beste/enkleste løsningen der bakken ligger over gulvnivå, er den detaljspørsmålet jeg grubler på?
Andre alternativer jeg har tenkt på er å la trestammen gå hele veien ned og bare erstatte teglet med 10cm leca under mark, eller hvorfor ikke bare bruke de styggeste teglsteinene (gjenbrukt tegl) under mark.

/Pär
 
Tegl skal være minst 30 cm over bakken ellers fryser det i stykker etter noen år. Trestammen skal ikke gå ned under bakken for det har vist seg å være en konstruksjon som råtner og mugner i praksis, selv om noen hevder at den ikke skal gjøre det i teorien.

Hvis dere murer fasade med resirkulert tegl uten hull skal dere huske å mure med kalkmørtel. Murer man gammeldags heltegl med sementmørtel frostsprenges steinene og faller fra hverandre til bare fugemørtelen er igjen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.