Trenger hjelp med å velge takkonstruksjon.
Skuret blir 2 rom, 1 uisolert med glisne vegger for vedlagring og 1 for sykler etc. kanskje isolert. Tot ca 40 kvm.
Men nå til taket, hadde tenkt meg et platetak med en helning på 7 grader?
Og hvordan bygger jeg det stabilt, hvordan plasserer jeg takbjelkene så jeg får den helningen jeg ønsker?
 
Hvorfor vil du ha så lav takvinkel? Ved 7 grader er det bare plate- og båndtekking og noen få andre platealternativer som fungerer. Går du opp til 10 grader, finnes flere alternativer, til 14 grader enda flere. Er ikke 40 kvm veldig mye for ved og sykler? Det blir jo f.eks. 5x8 meter. Det er vanskelig å si noe konkret om passende utforming av taket uten å vite bodens bredde. Når du kommer over ca. 4 meter trenger du sannsynligvis å kombinere limtre og konstruksjonsvirke eller lage en fagverksløsning.
 
J justusandersson skrev:
Hvorfor vil du ha så lav takvinkel? Ved 7 grader er det bare plate- og båndtekking og noen få andre metallalternativer som fungerer. Går du opp til 10 grader, finnes flere alternativer, til 14 grader enda flere. Er ikke 40 kvm veldig mye for ved og sykler? Det blir jo f.eks. 5x8 meter. Det er vanskelig å si noe konkret om egnet utforming av taket uten å vite lagerets bredde. Når du kommer over ca 4 meter trenger du sannsynligvis å kombinere limtre og konstruksjonsvirke eller lage en fagverksløsning.
Hei, ja 7 grader er ikke et krav.
Vil dog bare ha et skråtak ingen takstoler.
Ja jeg vet at det ikke er lett å svare uten å vite hvordan jeg har tenkt, er ikke ferdig med tegningene enda, men vedlegger et bilde der du ser at jeg har tenkt å ha en bærende vegg i midten og jeg trenger 40kvm for det er mye ved som skal inn..
Byggetegning av et rom på 40,5m² med bærende vegg i midten, viser en plan og en høydevisning, begge med mål i centimeter.
 
Da klarnet det en del. En bredde på 4,8 m bør kunne løses med 45x220 bjelker. Det henger litt på hvilken snøsone du er i. Jeg foreslår i det minste 10 graders helling.
 
J justusandersson skrev:
Da klarnet en del. En bredde på 4,8 m bør gå å løse med 45x220 bjelker. Det avhenger litt av hvilken snøsone du befinner deg i. Jeg foreslår minst 10 graders helning.
Men jeg er usikker på hvordan jeg bygger opp mest stabilt over skråbåndet?
Har bare bygget med å feste takstoler der før..
Se min sideskisse om det hjelper..
Byggeskisse av to vegger med målinger for stabilitet over hammerbåndet, inkludert plassering av takstoler og strukturelle detaljer.
 
Enklest er om du lar veggenes høyde følge takhellingen. Da kan du legge bjelkene (med litt innkalking) direkte på hammerbåndene og feste med f.eks. gaffelanker.
Byggetegning viser en enkel struktur med tak i skrå vinkel, hvor veggenes høyde følger takets helling.
 
  • Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Enklest er om du lar veggenes høyde følge takhellingen. Da kan du legge bjelkene (med litt innsnitting) direkte på toppsvillene og feste med f.eks. gaffelanker.
[bilde]
Perfekt!
Takk for dette.
 
Jeg ville snesages de stående stenderne i toppen 10° (enkelt med kapp- og gjærsag). Dessuten frese spor i toppen av de stående stenderne og felle inn en bjelke der. Deretter spikre et rem ovenpå alt, det vil da helle 10° uten videre krøll. Vinkeljern mellom takstol (vanlig bjelke 45x220 eller lignende).

På denne måten kan du sette takstenderne uten å måtte bekymre deg om å treffe eksakt oppå stående stendere.

Det finnes vanlig papp som tåler 6° helling, så man må ikke bruke noe spesielt. Forskjellen mot et hus med masse isolasjon i taket er at en liten lekkasje i det uisolerte bodtaket etter mange år ikke spiller så stor rolle.
 
M martinradbo skrev:
Jeg ville skråsage de stående stenderne i toppen 10° (lett med kapp- og gjærsagen). Dessuten lage utsparinger i de stående stenderne i toppen og felle inn en bjelke der. Så spikre et hammarbånd oppå alt, det vil da helle 10° uten videre problemer. Vinkeljern mellom takstol (vanlig stender 45x220 eller lignende).

På denne måten kan du sette takstenderne uten å bekymre deg for å ende opp nøyaktig oppå stående stendere.

Det finnes vanlig papp som tåler 6° helling så man må ikke bruke noe spesielt. Forskjellen mot et hus med masse isolasjon i taket er at en eventuelt liten lekkasje i det uisolerte bodtaket etter mange år ikke spiller så stor rolle.
Nå skal jeg begynne med taket, og det er vel cc120 som gjelder for takstenderne 45x220 ?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.