Hei

Jeg trenger noen tips og råd for hvordan jeg skal bygge takstoler til vårt drivhus. Det skal bli L5,40 x B6 meter, takhøyde 4m og helst tak helt ned mot svillen på grunnmuren som havner på 1m høyde

Takk på forhånd

Det trengs ingen takstol til drivhus i den størrelsen, om Du bygger på tradisjonelt vis. Synes det høres morsomt ut å bruke en veldig gammel stil på ditt drivhus. Men ikke bruk for brede glass, for da synes jeg du mister poenget. Maks 50 cm bredde, og så får du inn flere sprosser. Men dine mål høres noe merkelige ut, om du nå skal bruke det til akkurat drivhus. Ser bedre ut om lengden er lengre enn bredden. Mellom møne og bunnsvill må du skru en langsgående regel (25x30mm eller noe) for å stive opp sprossene innbyrdes.
Her er mitt eget "hjemmebygg"
vxthus5.jpg

Hei og takk for svaret, har sett byggingen din her på forumet, veldig hyggelig!!

Årsaken til den noe merkelige utformingen er at vi først tenkte å bygge det 6*10 m, men men.

Derimot skal det bli 4m i møne sånn at man får litt høyde i det, og tanken er altså at det blir nærmest i form av en trekant (sett fra gavlen) og at takstolene skal hvile direkte på grunnmuren. Da må jeg vel bygge ordentlige takstoler. Takyta blir totalt ca 44 m2. Glassene er 60*90 (fra et gammelt stort drivhus).

Med så stor takyte føles det som at takkonstruksjonen må kunne bære litt tyngde når snøen kommer, selv om jeg bor i Småland.

Kan ikke se takvinkelen foran meg, men den bør vel havne på ca 45 grader, og da trenger du ingen takstol. Du kan bruke sprøjs ca 45X70 mm så kommer det til å holde. Et glasstak med den hellingen samler ikke store mengder snø. 60X90 går bra, eller hvorfor ikke skjære dem ned til 50, så får du inn en sprøjs til. Hvis du murer opp sidene, så glem ikke å sette jern (helgjengestang 10-12 mm) i siste skiftet og opp 100 mm, for å bolte fast bunnsvillen (syllen) med, 3-4 slike jern per side bør være nok. Glem ikke papp under syllen. Tenk en gang til på målene, om du øker høyden til 4.5 m, så påvirker det vinkelen markant. Denne typen drivhus forsvant, da de var slitsomme å dyrke i, lengst inne måtte folk ligge på kne, og nærmere midten måtte de stå på stige, ikke morsomt for plantene heller. Flere detaljer på mitt drivhus er gamle, døren for eksempel er 80 år gammel, likeledes glasset.

Hei, takk igjen for synspunktene, når det gjelder høyden på sidene så kommer jeg nok til å mure opp til 1,2 m høyde for at det skal bli bedre, selvfølgelig ikke ståhøyde men men..
Når det gjelder jernene hadde jeg tenkt å bore og sette grove plugger istedenfor helgjengede stenger, virker vanskelig å få det perfekt, hva tror du?
Ja, vi vet at det ikke er et optimalt drivhus å jobbe i, men tanken er like mye et fint sted å være som å dyrke i. Samboeren er gartner så hun får nok av det på jobben = )

Skal også sette inn en ovn i det for å øke kosefaktoren ytterligere.

Du mener at om man øker takhøyden så blir det bedre vinkel på sidene og bedre utnyttet der?

men, er det ikke bedre å senke muren til 80cm, det vil se veldig merkelig ut med så høye vegger som 1.2m. Det blir som å gå inn i en kjeller, kosfaktoren forsvinner. Det er lengden på sprossene som påvirker takvinkelen. Bruk hele glass, og beregn lengden på sprossene etter disse. 7 stk, 90cm glass blir 4,2 m, minus overlappene ca 120mm. Om du bruker 8 glass, blir det bedre med takvinkel og proporsjoner, og så 80cm mur. Helgjenget stang er lettest å jobbe med, en 12mm, som du bøyer 90 grader ca 100mm inn på stangen, og så inn med det i siste skiftet og opp mellom blokkene (leca eller betongblokk) kapp en meterstang på midten så får du 2 ankere per stang. Du har en mursnor når du murer opp veggene, så det er lett å sette ankerne etter dette. Sett dem 60mm inn fra ytterkant i linje med hverandre, så blir det enkelt å bore hullene i losholten. Holder du 12mm på ankerne, kan du bore 14-15mm hull i losholten, så det blir litt justeringsmulighet, en stor skive og en kraftig mutter på, så ligner det originalet. Husk at losholten bør ligge 10mm utenfor muren, for å forhindre at eventuelt vann går rundt og inn i huset.
Å frese et mindre spor, dryppkant langs losholtkanten er også å foretrekke.
Sjekk bunnlosholten på mitt

Takk igjen for synspunktene, ja du har rett i lengden på sprossene, har ikke kommet så langt i tankene enda, høres bra ut med 8 glass. skal også følge ditt tips med helgjenget stang nå når jeg forstår konstruksjonen med dem. Jeg vurderer å bruke impregnert virke til bunnsvillen for å få litt lengre levetid i den, hva tror du om det?

saturnus saturnus skrev:
Det trengs ingen takstol til drivhus i den størrelsen, om du bygger på tradisjonell måte. Synes det høres gøy ut å bruke en svært gammel stil på drivhuset ditt. Men ikke bruk for brede glass, for da synes jeg at du mister poenget. Maks 50 cm bredde, og så får du inn flere sprosser. Men dine mål høres noe merkelige ut, om du nå skal bruke det til nettopp drivhus. Ser bedre ut om lengden er lengre enn bredden. Mellom mønet og bunnsvillen må du skru en langsgående list (25x30mm eller noe) for å stagge opp sprossene innimellom.
Her mitt eget "hjemmebygg"
[bild]
Du ser ut til å ha kontroll på drivhusbygging så stiller et spørsmål... Jeg har støtt på patrulje når det kom til taket. Tenkte å legge glasset på 45mm lekter, men da det kommer et glass fra hver side pluss at jeg må ha litt plass imellom glassene blir det for trangt. Hvordan gjorde du det? Hva brukte du så for list oppå glasset for å spenne fast? Takknemlig for ideer!!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.