jeg har støpt en plate på 9,2x14,4 meter... det virker å være litt problemer med å få tak i selvbærende rammekonstruksjonstakstoler i den bredden (lengden), har snakket med den "lokale" takstolprodusenten og de sier at det ikke går, neste sa at det var ikke noe problem, men at man eventuelt kunne måtte korte ned CC avstanden mellom takstolene.Funkis -38 skrev:Hei Mattias
Veldig fint bygg og veldokumentert!!!
Planlegger å bygge en verksted som din og er litt usikker på om jeg skal ha loft eller ikke. Jeg vil bygge med målene B8,4 L12 (alt 13,2) og H3,3 (alt 3,6). Var det et problem å få takstoler som tåler loft og en bredde på 8,4m? Hvilken takvinkel har du, 38 grader?
fikk deretter kontakt med arvidssons takstoler som sa at det gikk, fikk også en tegning så da er jeg mer sikker på at det går..
lagringsrommet blir da 4x2,25 meter takvinkel 38 grader.
høyden på takstolene er 4 meter, noe som da innebærer at totalhøyden blir nærmere 8,5 meter... pokker at man er så høydeskeptisk
det er imidlertid kun lagringsplass på loftet naturligvis og ikke boliglast.
Nyttig last for boligbjelkelag settes (oftest) til 2,0 kN/m[SUP]2[/SUP], dvs ca 200kg per kvadratmeter.
Hva er tillatt nyttig last på disse loftene da, som ikke tåler boliglast?
50kg/m[SUP]2[/SUP], 100 kg/m[SUP]2[/SUP] ...?
edit:
Det kan være dimensjoneringen mot "midlertidig ulempe" også som dimensjonerer bort muligheten for å ha det som bosted, ikke fast utbredt last.
Men likevel henger dette sammen, hvis det svikter av punktbelastning så henger det ned av fast last også. Og taket bøyer seg osv.
edit2:
Jeg gikk bakover i tråden og så på bilder, det virker som at bjelkelaget i tillegg ligger på cc1200 mm, jeg synes at bruk av loft til nyttelast føles ganske optimistisk. Litt overflødige panelbord og tomkartonger og så skal det vel tåle det, men vet ikke om det går å laste opp noen halvtunge ting.
Kan du ikke sjekke på takstoltegningen hva for utbredt nyttelast de har dimensjonert for?
Det pleier å stå noe på takstolens underramme.
Hva er tillatt nyttig last på disse loftene da, som ikke tåler boliglast?
50kg/m[SUP]2[/SUP], 100 kg/m[SUP]2[/SUP] ...?
edit:
Det kan være dimensjoneringen mot "midlertidig ulempe" også som dimensjonerer bort muligheten for å ha det som bosted, ikke fast utbredt last.
Men likevel henger dette sammen, hvis det svikter av punktbelastning så henger det ned av fast last også. Og taket bøyer seg osv.
edit2:
Jeg gikk bakover i tråden og så på bilder, det virker som at bjelkelaget i tillegg ligger på cc1200 mm, jeg synes at bruk av loft til nyttelast føles ganske optimistisk. Litt overflødige panelbord og tomkartonger og så skal det vel tåle det, men vet ikke om det går å laste opp noen halvtunge ting.
Kan du ikke sjekke på takstoltegningen hva for utbredt nyttelast de har dimensjonert for?
Det pleier å stå noe på takstolens underramme.
Sist redigert:
følgende står på mitt tilbud
Laster: EN 1991 + SS-NA
belastninger (N/M2)
snølast 3000
vindlast 852
nyttig last 1 500
2 1000
3 500
Laster: EN 1991 + SS-NA
belastninger (N/M2)
snølast 3000
vindlast 852
nyttig last 1 500
2 1000
3 500
150 kg/kvm.thestrut skrev:
Er det takstoler som du har bedt om at de skal dimensjoneres for lagerrom (lagerlast)?
Snøsonen 3 kan jeg også lese ut, virker å stemme bra med nordlige deler av Gävleborgs län.
Men hva 2 og 3 er for noe vet jeg ikke.
Sist redigert:
jeg fikk ikke til "tabellen" riktig som i tilbudet den ser mer ut sånn her... om man tar bort underline.
1____500
2____1000
3____500
men du har sikkert kontroll på det uansett...
ja jeg har bedt om å få et så stort lagringsrom som mulig på loftet... å få det såpass at det klarer boliglast antar jeg blir vanskelig men kan jo dobbeltsjekke med dem
men lagerlast burde vel holde? selv om man har en tenåring en gang som vil ha sitt eget krypinn bare uten toalett/kjøkken typ...
1____500
2____1000
3____500
men du har sikkert kontroll på det uansett...
ja jeg har bedt om å få et så stort lagringsrom som mulig på loftet... å få det såpass at det klarer boliglast antar jeg blir vanskelig men kan jo dobbeltsjekke med dem
men lagerlast burde vel holde? selv om man har en tenåring en gang som vil ha sitt eget krypinn bare uten toalett/kjøkken typ...
fikk som svar at sifferet 2 ____ 1000
betyr 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg så det er 100 kg per m2
betyr 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg så det er 100 kg per m2
OK.
Men da skulle det jo være gøy å få vite hva:
1____500
og
3____500
betyr.
500 er jo lett å gjette at det er 500N/m2, dvs ca 50kg / kvm.
Men hvorfor ulike verdier på lastangivelsen, hemmeligheten må ligge i tallene 1,2 og 3.
Men da skulle det jo være gøy å få vite hva:
1____500
og
3____500
betyr.
500 er jo lett å gjette at det er 500N/m2, dvs ca 50kg / kvm.
Men hvorfor ulike verdier på lastangivelsen, hemmeligheten må ligge i tallene 1,2 og 3.
enig, skal se om jeg får svar på dem! 
Fikk du noen takstolstegning i tilknytning til disse opplysningene?
Jeg tenkte at det kanskje er merket på denne tegningen med tallene 1-3 på hvilke områder av takstolen som lasteevnen gjelder..?
edit, og så en petimeter ting ...
Så 10N = 1,02 kg (omtrent), men jeg gjør nesten alltid akkurat som deg og avrunder det til 1kg.
(Og alt dette visste du kanskje allerede også ...
)
* 1 kg pleier å sies tilsvare 9,81 N, men det er så vidt jeg vet en slags gjennomsnittsverdi, men forskjellene mellom f.eks. polene og ekvator tror jeg vises først på type 3'e desimalen. Jeg orker ikke sjekke opp dette.
Jeg tenkte at det kanskje er merket på denne tegningen med tallene 1-3 på hvilke områder av takstolen som lasteevnen gjelder..?
edit, og så en petimeter ting ...
1N = ca 0.102 kg (men det avhenger av gravitasjonen, varierer dels etter breddegrad samt også lokale avvik avhengig av berggrunn og høyde over havet).thestrut skrev:
Så 10N = 1,02 kg (omtrent), men jeg gjør nesten alltid akkurat som deg og avrunder det til 1kg.
(Og alt dette visste du kanskje allerede også ...
* 1 kg pleier å sies tilsvare 9,81 N, men det er så vidt jeg vet en slags gjennomsnittsverdi, men forskjellene mellom f.eks. polene og ekvator tror jeg vises først på type 3'e desimalen. Jeg orker ikke sjekke opp dette.
Sist redigert:
svaret fra takstolstillverkeren er:
Ulike nyttige laster, bunden fri etc. NL 2 er for eksempel personlast.
NL 2 avgjør med andre ord om det er lager eller bolig.
hadde ikke i det hele tatt kontroll på det der med N.... har nok ikke noen betydning for meg som lekperson heller når det er såpass nærme, men takker for en utførlig beskrivelse!
jo mer man vet, jo mindre vet man
Ulike nyttige laster, bunden fri etc. NL 2 er for eksempel personlast.
NL 2 avgjør med andre ord om det er lager eller bolig.
hadde ikke i det hele tatt kontroll på det der med N.... har nok ikke noen betydning for meg som lekperson heller når det er såpass nærme, men takker for en utførlig beskrivelse!
jo mer man vet, jo mindre vet man
Klikk her for å svare