Da jeg ikke ser ut til å få tak i takkstolfabrikken i Nässjö, tenker jeg å bygge mine takstoler selv. Prøvde å få hjelp av en byggingeniørstudent, men hun hadde ikke kommet helt så langt i utdanningen ennå. Kan noen her hjelpe meg ved å si om dette fungerer? 45 mm virketykkelse, bredde 195 overalt unntatt skråstøttene på A-takstolen, som vil bli fliset til sine 89 mm.
Takvinkel 27°.
Vi bor i indre Skåne (Klippans kommune).
Beregnes helst for tungt tak, men hvis det kreves dimensjoner som ikke finnes/spesialbjelker/hva enn som fordyrer, så gir vi opp det og legger plåt. Det er sannsynligvis det det blir uansett, vil bare at det skal tåle tyngden hvis man får for seg noe annet.
Hvilken type spikerplater trengs, og hvor mange spiker/skruer?
Takvinkel 27°.
Vi bor i indre Skåne (Klippans kommune).
Beregnes helst for tungt tak, men hvis det kreves dimensjoner som ikke finnes/spesialbjelker/hva enn som fordyrer, så gir vi opp det og legger plåt. Det er sannsynligvis det det blir uansett, vil bare at det skal tåle tyngden hvis man får for seg noe annet.
Hvilken type spikerplater trengs, og hvor mange spiker/skruer?
Hei Cheeta!
Begge konstruksjoner vil holde, selv om jeg liker stol 2 bedre, med tanke på ventilasjonen og isolasjonen. Det letter også at innertaket blir rett.
Har selv bygget mange stoler (av begge modellene) i samme dimensjon og helling, til tømrede hytter her oppe i Nordland, med masse snø.
Ikke spar på lengden av spikerplatene.
(Faktum er at vi ofte ikke har brukt spikerplater, men brukt bord 22x195 og spikret på hver side av takstolene med spikerpistol, 70 og 90 mm spiker.
Bygg stolene liggende oppå hverandre så blir de identiske.
Hade! Johan
Begge konstruksjoner vil holde, selv om jeg liker stol 2 bedre, med tanke på ventilasjonen og isolasjonen. Det letter også at innertaket blir rett.
Har selv bygget mange stoler (av begge modellene) i samme dimensjon og helling, til tømrede hytter her oppe i Nordland, med masse snø.
Ikke spar på lengden av spikerplatene.
(Faktum er at vi ofte ikke har brukt spikerplater, men brukt bord 22x195 og spikret på hver side av takstolene med spikerpistol, 70 og 90 mm spiker.
Bygg stolene liggende oppå hverandre så blir de identiske.
Hade! Johan
Takk for et godt svar! Tanken er at begge takstolene skal brukes, for å lage en lavbygget verkstedsdel og en høybygget garasjedel (dog uten delevegg), for å muliggjøre at man kan komme opp på "vinden" fra gavlen og legge bord. Det skal bli en varmgarasje, men ordentlig varme, typ 18-20 grader, skal bare holdes ved arbeid i garasjen, ellers kanskje man nøyer seg med å holde 10-15 grader, så de 195 mm som rommes i bjelkelaget får rekke.
Tenkte å bruke spikerplater med ankarskruv.
Hvordan gjør man i mønet om man vil sette dem sammen med et bord 45x170 så høyt opp som mulig, med spikerplater vs innfesting av bordet? (se bilde)
Tenkte å bruke spikerplater med ankarskruv.
Hvordan gjør man i mønet om man vil sette dem sammen med et bord 45x170 så høyt opp som mulig, med spikerplater vs innfesting av bordet? (se bilde)
Ok! Haier!
Siden du bor i Skåne holder sikkert isolasjonen, spesielt siden du ikke skal ha full varme hele tiden.
Spesielt hvis du tenkt å lage en luke opp til "vinden".
Da slipper du at mange kubikk oppvarmet luft forsvinner opp dit.
Takstolene nærmest gavlspissene pleier vi å forsterke kun på innsiden og deretter spikre den "kloss" mot gavlspissen.
Blir jo uansett den mest stabile delen av takkonstruksjonen.
Spikerplate og ankerskrue høres veldig betryggende ut.
(Tenk om man likevel hadde råd til å bygge så stabilt!!) 😊
Ha det! Johan
Siden du bor i Skåne holder sikkert isolasjonen, spesielt siden du ikke skal ha full varme hele tiden.
Spesielt hvis du tenkt å lage en luke opp til "vinden".
Da slipper du at mange kubikk oppvarmet luft forsvinner opp dit.
Takstolene nærmest gavlspissene pleier vi å forsterke kun på innsiden og deretter spikre den "kloss" mot gavlspissen.
Blir jo uansett den mest stabile delen av takkonstruksjonen.
Spikerplate og ankerskrue høres veldig betryggende ut.
(Tenk om man likevel hadde råd til å bygge så stabilt!!) 😊
Ha det! Johan
Nei, jeg pleier ikke å sette planke mellom i takmønet. Bare midlertidig når jeg reiser takstolene for å få dem til å sitte riktig, før jeg har lagt på undertaket.cheetah1 skrev:
Feste i konstruksjonen. Det finnes ulike måter, f.eks;
Hak ut stolene litt i underkant, (nøyaktig like mye alle sammen!) der de skal hvile på bjelkelaget/overliggeren. Skråspikre. Har du ingen overligger kan du hake ut bjelkelaget, noe som er bra for å få samme og riktig avstand, og mer stabilitet under reisearbeidet.
Ved overligger kan du spikre "kantinger" nedover og deretter inn i takstolen.
Så mye mer trenger du ikke å gjøre hvis du skal ha innertak, det låser stolen mot innvendig vegg. Skal du ha det åpent, spikre en planke etc. under hele som låser mot innvendig vegg.
Når du reiser stolene, reis de ytterste først og spenn en snor mellom så mønene havner riktig. (Stikker veldig i øynene ellers!)
Ikke glem å merke opp stolene når du bygger dem, så du ikke vrir og vender, eller at de kommer i uorden. Et lite tips bare. (Lært av gammel skade!
Hadé! Johan
Jeg satte vinkeljern der stolene skal stå, dette for å raskt kunne reise/løfte når traktoren var her. Festet dem i hverandre i støttebena med spredtpanel som jeg hadde liggende.
Når så rupanelet var på plass, fjernet jeg alle 'støttene'.
Jeg begynte innerst, mest for at traktoren skulle kunne 'jobbe seg ut/bakover' og hadde målt bredden på stommen på flere steder, samt kryssmålt den. Jeg slurvet dog litt med cc målingen oppe, noe som fører til at jeg kommer til å måtte 'spise opp' dette når taket skal isoleres.
Men som jeg skrev nettopp i en annen garasjetråd - man lever så lenge man lærer.
Når så rupanelet var på plass, fjernet jeg alle 'støttene'.
Jeg begynte innerst, mest for at traktoren skulle kunne 'jobbe seg ut/bakover' og hadde målt bredden på stommen på flere steder, samt kryssmålt den. Jeg slurvet dog litt med cc målingen oppe, noe som fører til at jeg kommer til å måtte 'spise opp' dette når taket skal isoleres.
Men som jeg skrev nettopp i en annen garasjetråd - man lever så lenge man lærer.
Klikk her for å svare