Hei! Jeg var ute på en byggeplass der man har et tak som er 17 meter langt og 7 meter fra takfot til møne, altså ikke et så lite tak. Ingen av disse takstolene har en underramme (tror det heter så, tegnet en bild)

Nå er det slik at jeg har et tak som er 4 meter langt og 6 meter fra takfot til møne. Mine takstoler har heller ikke en underramme. Bare støtter ytterst. Er dette holdbart?

Har vært i kontakt med noen bygningsarbeidere som sier at man absolutt må ha en underramme. Jeg tok imidlertid kontakt med en takstolsfabrikk, og de sa at det er ikke noe man gjør, men det er ingen fare. Hvem skal man høre på?

Bilde 2 viser hvordan takstolen ser ut.
 
  • Takstol tegning som viser en trekant med en horisontal linje i den øvre delen, merket "Den finns", og to piler, der delen merket "Finns inte" mangler.
  • Takstol med trekantform, horisontal bjelke og stående støtter markert med pil.
Hei Bananaosten,
du må nok være litt tydeligere.
Bilde én: Den finnes, finnes ikke: HVA er det som finnes henholdsvis ikke finnes. Har vanskelig for å forstå.
Bilde to: Henger de stående støttene i luften? Står de ikke på noe?
Hvor gammelt er huset? Hva mener du med at taket er fire meter langt?
Kanskje du kan tegne opp takstolen ordentlig, med dimensjoner, og hvordan opplegget ser ut.

//KoW
 
Du mener nok under-ram. :)
 
Bare det finnes et bjelkelag som holder sammen ytterveggene så ser jeg ingen fare med det.
 
eller en limtrebjelke i toppen som tar lasten til gavlene/ bærevegger i konstruksjonen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.