Hallo.
Skal bygge takstoler til vår farstukvist med målene 3×1,6 meter.

Åpen takfot.

Holder det med 145×45 materialer?

Tegltak, snøsonen 1,5.

Jeg tenker meg 3 takstoler da farstuen er 1,6 meter dyp.

• Diagram av takstol med dimensioner: takhøyde, takfotshøyde, oppleggsbredde og spennvidde. En del av en byggebeskrivelse.
MTech MTech skrev:
Halloj.
Skal bygge takstoler til vår farstue med målene 3×1,6 meter.

Åpen takfot.

Holder det med 145×45 trevirke?

Tegltak, snølast 1,5.

Jeg tenker meg 3 takstoler da farstuen er 1,6 meter dyp.
Den der tegningen viser åpen takstol med en mønebjelke (gikk glipp av den først og lurte på hvordan de fikk det til uten underramme :))

Ser man på for eksempel träguiden så blir det da Takbjelker i ett fag, med en lengde på 1500 mm (om din spennvidde totalt var 3 m)

Det bør en 45x145 C24 klare opp til snølast 3,5 - så bør ikke være noe problem.
Så må du selvfølgelig dimensjonere mønebjelken ordentlig (selv om den bare er 1,6 m lang) og understøttelsen til den - vet ikke hvordan du har tenkt for en farstu: Man vil jo ikke ha en søyle midt foran døren, så jeg antar at du erstatter den da? Men ettersom du har åpent til mønet så blir jo dette en synlig konstruksjon?

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

• Liker
MTech
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den tegningen viser åpen takstol med en mønebjelke (glippet den først og lurte på hvordan de fikk det til uten underramme :))

Ser man på f.eks. träguiden så blir det da Takbjelker i et fag, med en lengde på 1500 mm (om din spennvidde totalt var 3m)

Det bør en 45x145 C24 klare opp til snøsone 3,5 - så bør ikke være noen problem.
Så må du selvfølgelig dimensjonere mønebjelken ordentlig (selv om den bare er 1,6 m lang) og støttepunktet til denne - vet ikke hvordan du har tenkt for en forstøtte: Man vil jo ikke ha en søyle rett foran døra, så jeg antar at du omlaster den da? Men iom at du har åpen til møne så blir jo dette en synlig konstruksjon?

[lenke]
Reisverk til forstøtten er bygd i 100×100.

Foran har jeg 4 stolper på 3 meter men bak over døra trenger jeg nok å omlaste mønebjelken på en eller annen måte.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.