Hei!
Noen som har gjort om sin trappegang og kan gi litt tips og råd?
Hvordan skal man gå frem med gulvet f.eks?
Vi vil åpne opp og fjerne ytterveggen, så man får ca 20kvm større gang i stedet for den lille trange vi har nå.
Taket skal vel isoleres og gjøres litt bedre så det holder på varmen litt mer.

Tips, triks & råd?!
 
  • Gul fasad og hvitmalte rekkverk på en opplyst veranda, med trapp, utebelysning, potteskjuler og et flagg.
  • Utsikt fra en inngangsdør mot en veranda med hvitt rekkverk, vinterkveld, parkert bil i bakgrunnen, sko og klær i gangen.
  • Liker
Glitterbo
  • Laddar…
Bygg inn yttergangen med ordentlig isolasjon. Åpne ikke opp noen vegg. Da blir det et ekstra rom som kan være for ytterklær. Samt at det kan lukkes slik at kulden ikke går inn i huset, det blir da en luftsluse. Hadde noe lignende, men ikke yttergang, og bygde til for inngang/klæroppbevaring, den gamle ytterdøren sitter fortsatt på plass, angrer ikke, perfekt når mange skal inn. Utenfor lager du en liten terrasse og flytter ut trappen, det er virkelig besværlig med en trapp rett mot ytterdøren, med kanskje mange poser i hendene og en dør som går utover rett mot en trapp.
 
  • Liker
Ernst1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bygg inn farstukvisten med ordentlig isolasjon. Åpne ikke opp noen vegg. Da blir det et rom til som kan være for ytterklær. Samt at det går an å stenge til så ikke kulden går inn i huset, blir da en luftsluse.
Hadde likt, men ikke farstukvist, og bygde til for inngang/klæroppbevaring, gamle ytterdøren sitter fortsatt på plass, angrer meg ikke, perfekt når mange skal gå inn. Utenfor lager du som en liten altan og flytter ut trappen, er virkelig besværlig med en trapp direkte mot ytterdør, med kanskje mange poser i hendene og dør som går utover direkte mot en trapp.
Jeg forstår din tanke, derimot er det ekstremt trangt i dag med trappen ned til kjelleren rett ved ytterklærne, så jeg skulle likevel ønske å ha det helt åpent så det blir litt mer imponerende.
Så forstår jeg tanken din med et eget rom for å ikke slippe inn kulden i huset. Tanken er derimot å fortsette med gulvvarmen fra gangen.
vi tok litt hjelp med ChatGPT og fikk da disse bildene.
 
  • Gul husinngang om natten, dobbeldør med glasspanel, trapper med hvitt rekkverk, utebelysning, snø på bakken, bil i forgrunnen.
  • Inngangsparti med ytterdør, kleshenger med jakker, benk med sko og en plante. Utsikt ut mot snødekt område gjennom glassdører.
Sist redigert:
E Hannes malm skrev:
Jeg forstår tanken din, men det er ekstremt trangt i dag med trappen ned til klåparen rett ved ytterklærne, så jeg vil likevel ha det helt åpent for å få det litt mer imponerende. Så forstår jeg tanken din med et eget rom for å ikke slippe inn kulden i huset. Tanken er derimot å fortsette med gulvvarmen fra gangen. Vi fikk litt hjelp av ChatGPT og fikk da disse bildene.
OK det er en trapp ned innenfor ytterdøren og smalt, samt kanskje at klær skal henge der på det smale stedet. Har selv en smal gang 80 cm mellom hullet og en vegg ned, der klær skulle henge. Var virkelig besværlig når mange skulle inn. Derav min utbygging. Støpte en plate med gulvvarme og klinker, på pilarer, Veldig bra for å tørke sko og våte klær, sistnevnte som barnebarna har herjet rundt i snøen med, tørker raskt. Bilder du viser, riktignok ikke noe feil, men tenk på, vinteren kommer rett inn i huset, hver gang som ytterdøren åpnes. Finnes det også barn som springer ut og inn daglig, så er det nok på tide å ha litt tykkere klær på seg inne. Jeg sier ikke at du skal gjøre sånn eller slik, men ta en funderare med din ektefelle og gå gjennom forskjellige alternativer som finnes. Kan vise med foto hvordan mitt ser ut.
 
  • Liker
Glitterbo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK det er en trapp ned innenfor ytterdøren og smalt, samt kanskje at klær skal henge der på det smale stedet. Har selv en smal gang 80 cm mellom hullet og en vegg ned, der klær skulle henges. Var riktig besværlig når mange skulle inn. Derfor min utbygging. Støpte en plate med gulvvarme og klinker, på pillarer, veldig bra for å tørke sko og våte klær, sistnevnte som barnebarna har herjet rundt i snøen med, tørker raskt.
Bildene du viser, forsåvidt ikke noe feil, men tenk på at vinteren kommer rett inn i huset, hver gang ytterdøren åpnes. Finnes det også barn som løper ut og inn daglig, så er det nok på tide å ha litt tykkere klær på seg inne.
Jeg sier ikke at du skal gjøre sånn eller slik, men ta en funderer med din bedre halvdel og gå gjennom forskjellige alternativer som finnes.
Kan vise med bilder hvordan mitt ser ut.
Det får du gjerne gjøre! Litt nysgjerrig på kostnad osv også om du vil dele det!
 
E Hannes malm skrev:
Det får du veldig gjerne gjøre! Litt nysgjerrig på kostnad osv med om du vil dele med deg!
Jepp men i kveld, kommer tilbake i morgen om tiden strekker til. Det med kostnad, den blir bra høy om du skal åpne opp innover. Veggen skal rives og da den er en bærende konstruksjon for taket, så må det avlastes med en bjelke og den vil da stikke ned. Ikke helt gratis å få en bærende del.
Hva blir det for mål innvendig om den .bygges inn
 
  • Liker
Ernst1
  • Laddar…
Hadde lignende problem, men det var hundens klør som riper opp trappetrinnene. Min innledende løsning var en hel del sparkel og maling, men det var ikke langsiktig. Til slutt valgte jeg trappetrinnmatter!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.