Hva setter man først når man har skråtak (45 grader) takpanelet (råspont) eller veggipsen? Vi vil helst slippe taklist.
Jeg forestiller meg at om man setter veggipsen først så blir det penere, men det er kanskje lettere å gjøre motsatt?
Et lignende spørsmål er hvordan man lager et ytterhjørne med panel på den ene siden og gips på den andre? I arken så vil vi få akkurat det problemet. Lar man panelet gå inntil gipsen eller motsatt og finnes det en måte å unngå en kantlist?

Dr.SiC skrev:
Hva setter man først når man har skråtak (45grader) takpanelet (råspont) eller veggipsen? Vi vil helst slippe taklist.
Jeg innbiller meg at hvis man setter veggipsen først så blir det penere, men det kanskje er lettere å gjøre motsatt?
Et lignende spørsmål er hvordan man gjør et ytterhjørne med panel på den ene siden og gips på den andre? I takkupa så kommer vi få nettopp det problemet. Lar man panelet gå mot gipsen eller motsatt, og finnes det en måte å slippe en kantlist?
Om du med råspont mener overflaten på takpanelet så ville jeg gjort slik.

Montert gipsen først, deretter kløyvd første takpanelet ca 50 grader da får du en tett skjøt.

Når det gjelder panel mot gips så går det hvis du vil fikse litt, så kan du skjære panelet 45 grader deretter lime på en liten 45 graders gjæringsbit, avslutt med en myk fugemasse mot gipsen. Mye pirk, men det fungerer.

Lykke til

Jo, det er råspont vi har tenkt oss men med den høvlede siden nedover. Skjønner ikke helt hva du mener med å kløyve første panelen 50 grader, første fra hvor da regnet? 50 grader i forhold til hva? Kjøre med gjæringsbiter føles mer enn pirkete, snarere ikke en sjanse men du har nok rett i at det funker.

Dr.SiC skrev:
Får ikke helt tak i hva du mener med å klyve første panelet 50 grader, første hvorfra da regnet? 50 grader i forhold til hva?
Det avhenger jo av hvilken retning du skal ha takpanelet, men han har nok tenkt seg at du skal ha det på tvers av takfallet (eller med andre ord parallelt med mønet), og at du da skråklyver den planken som skal sitte nederst der skråtak møter vegg, slik at den får en spiss kant som passer mot veggen uten at det blir glippe der.
For at passformen sikkert skal bli bra klyver man til en vinkel noe "spissere" enn takvinkelen. Vipper man bladet på en bordsag 50 grader fra dens normale 90 grader, blir plankenes kant 40 grader, altså litt spissere enn 45.

Farzan skrev:
Det kommer an på i hvilken retning du skal ha takpanelet, men han har nok tenkt seg at du skal ha det på tvers av takfallet (eller med andre ord parallelt med mønet) og at du da skråkutter den bord som skal sitte nederst der skråtak møter vegg, slik at den får en spiss kant som passer mot veggen uten at det blir glippe der.
For at tilpasningen sikkert skal bli bra kutter man til en vinkel noe "skarpere" enn takvinkelen. Vipper man bladet på en bordsag 50 grader fra dens normale 90 grader blir bordets kant 40 grader, altså litt skarpere enn 45.

Akkurat.:)

Ola78
Dr.SiC skrev:
Et lignende spørsmål er hvordan man lager et ytterhjørne med panel på den ene siden og gips på den andre? I arkappene vil vi få akkurat det problemet. Lar man panelet nå gipsen eller omvendt, og finnes det en måte å unngå en kantlist på?
Den siste panelet kan du jo la gå forbi gipsen og stikke ut 5-10 mm, omtrent som mange husprodusenter gjør med vinduskarmer som ikke skal ha lister hvis du skjønner hva jeg mener. La gipsen gå imot, men la noen mm være før panelet og mykfug der så det kan ta opp bevegelser som oppstår, trekk deretter tapet eller stoff mot panelet eller mal.

barajag og Farzan, det var egentlig ikke overgangen veggen på langsiden og taket jeg tenkte på, men overgangen gavlvegg-tak, gips eller panel først der?

Ola78, det er en fullt tenkbar løsning men blir det pent når man ser alle kortender på panelet?

Dr.SiC skrev:
barajag och Farzan, det var egentlig ikke overgangen mellom veggen på langsiden og taket jeg tenkte på, men overgangen gavlvegg-tak, gips eller panel først der?

Ola78, det er en fullt tenkbar løsning, men blir det pent når man ser alle kortendene på panelen?
Aha.

Jeg ville lagt gipset først, deretter panelen mot, panelen er jo mye mer holdbar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.