Skal bygge et pulttak (6 grader) med en lengde på 6 meter. Taket skal isoleres med ca 400 mm isolasjon. Vi skal ha full høyde med skrånende innertak.

Skal man legge doble 220x45 (regelmateriell på høykant) eller skal man kjøpe kertobjelker?

Hva er mest økonomisk og best?

Mikael_L
Sen kan du også vurdere swelite's lettregler med.
http://www.swelite.com/
Jeg vet ikke nøyaktig hva det koster eller prisforskjellen mot andre systemer. Jeg innbiller meg at man tjener mer på swelite eller kerto jo større dimensjon man velger. Med swelite får du også litt mindre kuldebro, da varmen bare smiter ut langs en 12-15mm plate sammenlignet med en 45 mm regel.

Det er woody-butikkene som har swelite lettregel i sortimentet, jeg har bare sjekket litt raskt med selgeren på en butikk om prisen, og vi kom fram til at en 170mm R-regel i 5 meters lengde skulle koste ca 50:-/m. Altså ca det dobbelte mot en 170x45. Men dette var jo listeprisen, han innrømmet at det blir en annen pris på regler eller bjelkelag til et helt bygg.

Akkurat nå har jeg skissert på vegger med 170x45 og krysset med 45mm på både inn- og utsiden. Da lettregelen antakelig reduserer kuldebroen en del, så begynte jeg å tenke at en 220 R-regel med 45 kryssreglet på innsiden blir like bra, og antagelig litt billigere enn 170mm R-regel + 45x45.

Men jeg har ingen sikre priser, og heller ikke helt oversikt over hvilke regler som brukes i hvilke deler av konstruksjonen.

Hvis du undersøker videre i disse lettreglene og/eller kerto, ville jeg være interessert i å få vite hvilke priser du ender opp med for de ulike systemene.

Du kan i dette tilfellet bruke en H450 på cc1200mm som har dimensjonen 70x450mm. Da kan du isolere opp til øvre flensen (trelekten) og ta luftingen i den. Da isoleringshøyden og ikke belastningspåvirkningen avgjør dimensjonen i dette tilfellet, kan jeg nok si at dette er det billigste alternativet hvis du sammenligner med Limtre/LVL. Lettbjelkene er dessuten betydelig mer håndterbare da vekten er en brøkdel av en Limtre/LVL-bjelke. I tillegg får du en mye mindre kuldebro da livet (masonittplaten) i bjelken kun er 8mm. Sjekk med Beijer eller Opimera i Halmstad eller Varbergs Tre. De burde kunne hjelpe deg med priser. Ellers kan de sende en forespørsel til oss på Masonite Beams AB (tidligere Swelite).

Sjekk gjerne på http://www.swelite.com for mer info. Du kan også ta kontakt med noen av konstruktørene så hjelper de dere så langt det er mulig.

mvh Roger E, konstruktør.

Jeg spurte swelite og til meg sa de h500, cc 900..
pulttak med helling på 14 grader dobbeltfalset platetak

s60: hvilken spennvidde handler det om da?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.