Jeg har boret opp en stålskenne (fra Ikea) til takhengte gardiner. Tanken var at skinnen skulle løpe etter hele veggen der mine vinduer finnes. Dessverre gikk det ikke å bore hull for plugg og skruer lengst ut på den v siden av taket (siste 30 cm).
I det hjørnet går det også to smale varmerør som er koblet til radiatorene under mine vinduer. Det kan være siden material, en stålbjelke???
Jeg boret for øvrig med en kraftig borhammer som ikke hadde noe som helst problem i betongtaket.

Kan jeg lime opp den siste listdelen og med hvilken type lim i så fall? Elisabet

BirgitS
Velkommen til forumet!

Kan du laste opp et bilde av hvordan det ser ut i det hjørnet, for det var litt vanskelig å forstå hvordan varmerørene påvirker?
Gjerne tegn inn på bildet hvor det ikke går an å lage hull.

Ville det vært mulig å sette en krok/øye i veggen der og strekke opp den siste delen av gardinen med hjelp av den i stedet for å ha skinnen hele veien?
Det går jo da ikke å flytte den delen av gardinen, men det er jo ikke alltid det trengs.

Prøv å bore med en metallbor der du mistenker at det er metall. Begynn med en liten diameter og gå opp i steg. Du skal ikke bruke hammerfunksjon i metall.

S Svante Svenson skrev:
Prøv å bore med en metallbor der du mistenker at det er metall. Begynn med en liten diameter og gå opp i steg. Du skal ikke bruke hammerfunksjon i metall.

• Takmontert gardinskinne med hvit gardin og pipelignende struktur i hjørnet.
  • Et rom med hvite gardiner, en globe på bokhylle, en potteplante på bordet, en gulvlampe, og utsikt mot en murbygning gjennom vinduet.
Den ene bildet er en oversikt. Bildet i hjørnet viser den siste biten som sitter "dårlig" fordi jeg har blitt tvunget til å bore for grunt!

Det er skinnen som sitter nærmest vindusveggen som er problemet. Den andre var det ingen problem å bore opp i hjørnet.

jeg var inne på din tanke men ble redd for at jeg skulle bore i noe som har med varmerør eller annet?

Ser ut til å være et eldre hus, type 60-tall. De der varmerørene ser ut som litt grovere og mater nok flere enn en radiator på etasjen ovenfor. De går sannsynligvis rett gjennom, men de kan jo også bøyes litt i selve bjelkelaget/inni taket. Kan du se det ovenfra? Altså om de kommer ut på samme sted og dermed går rett gjennom. Går de rett gjennom har du sannsynligvis støtt på en armeringsjern, borer du med en ordentlig slagbor og et betongbor av god kvalitet så har du snart boret gjennom armeringsjernet.

Edit: Sjekket bildene og så at du bor i leilighet. De går sannsynligvis rett gjennom men kanskje at du kan få komme inn og sjekke hos naboen.

J Johan456 skrev:
Ser ut til å være et eldre hus, typ 60-tall. De der varmerørene ser ut som litt grovere og mater nok flere enn en radiator på etasjen ovenfor. De går sannsynligvis rett gjennom, men de kan jo også bøye seg en bit i selve bjelkelaget/inne i taket. Kan du se det ovenfra? Altså om de kommer ut på samme sted og der med går rett gjennom. Går de rett gjennom har du trolig støtt på et armeringsjern; borer du med en ordentlig slagbormaskin og et betongbor av god kvalitet så har du snart boret i stykker armeringsjernet.

Edit: Så på bildene og så at du bor i leilighet. De går trolig rett gjennom men kanskje at du kan få komme inn og sjekke hos naboen.
Ta
J Johan456 skrev:
Ser ut til å være et eldre hus, typ 60-tall. De der varmerørene ser ut som litt grovere og mater nok flere enn en radiator på etasjen ovenfor. De går sannsynligvis rett gjennom, men de kan jo også bøye seg en bit i selve bjelkelaget/inne i taket. Kan du se det ovenfra? Altså om de kommer ut på samme sted og der med går rett gjennom. Går de rett gjennom har du trolig støtt på et armeringsjern; borer du med en ordentlig slagbormaskin og et betongbor av god kvalitet så har du snart boret i stykker armeringsjernet.

Edit: Så på bildene og så at du bor i leilighet. De går trolig rett gjennom men kanskje at du kan få komme inn og sjekke hos naboen.
J Johan456 skrev:

Takk…jeg bor i et hus fra 1976..kan sjekke med naboen ovenfor ;)

Jeg er forsiktig så jeg ikke ødelegger noe i huset!

B byabin skrev:
Har du sett dette innlegget om å bore i armeringsjern, om du nå vil det? [lenke]

Selv skulle jeg unngå å bore i armeringsjern da man svekker konstruksjonen, men det er knapt kritisk før en masse jern er avborret. Ville i stedet teste montasjelim, PL400 e.l., tas bort med barberblad eller stemjern.
Nå leste jeg linken din og der var mye nyttig... føler at jeg har kontroll på det meste men ikke nå når jeg på slutten av boringen møtte en stålbjelke. Prøvde å gjøre et nytt forsøk 10 cm til venstre med samme resultat.
Jeg skal lese litt mer om montasjelim! I kveld raste min provisoriske oppsetning... det er ingen idé å prøve å jukse!

Vil du ha et lim som fester med én gang og sitter, bruk Cascos Xtremefix.

J Johan456 skrev:
Vil du ha et lim som fester med en gang og sitter, bruk Cascos Xtremefix.
ok, det skal jeg se på. TAKK

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.