Hei alle "konstruktører", jeg skal lage en "garasje" eller gipscelle inne i en gammel låve, ca 10x6m høyde 3.6m, spørsmålet er hvordan jeg gjør taket?

Taket blir altså flatt, trenger verken å tåle snølast eller regn, så jeg hadde tenkt en press på oversiden, 95mm iso er nok, så 13mm som takkledning.

Spennvidden blir ca 6m uten mulighet for avlastning, selvfølgelig så billig/tynt som mulig.

Har ingen formelsamling her med nedbøyningskoeffisient eller hva det nå heter, det er jo 15 år siden man regnet på sånt i skolen....

Hadde tenkt 145 eller 195 x45 cc 1200 lengde 6000 deretter 28X70 cc 400 deretter gips - tror dere dette holder. Det eneste jeg skal henge i taket er jo lysrør....

Jeg vet at slike lengder ikke finnes men man får vel skjøte.

Limtre finnes i laaaange lengder, men hvorfor holde på og fikle inne i en låve, riv dritten.

Alvorlig, er låven bra så reis opp veggene og gjør dem til ordentlige takstoler av det som allerede sitter der. Gjør du fagverkstakstoler så er spennvidden 6 m ikke noe problem, jeg har gjort det.

Protte

Takk for et mkt konstruktivt svar :S

Det finnes fingerskjøtt 45x195 i 6,5 meters lengde på min nærmeste trelast. Å lage fagverkstakstoler bare for å bære et innertak høres unødvendig ut i mine ører.

Har endret meg nå, kommer til å bli en langsgående 2x8 midt i garasjen 9,6m lang, som jeg kan avlaste i eksisterende låvetakstoler, så under denne "henge" 2x4, dog kun avlastet i denne bjelken, for minimal påvirkning av låven.

Om låven har ekte takstoler, hvorfor ikke henge taket direkte i stolene. Som du nå tenker belaster du låvens takkonstruksjon med en masse (dyrt) treverk. Jeg forstår ikke poenget med å minimalt påvirke låven hvis det er låvetaket som må bære innertaket. Er ikke låven din?

Protte

Låver pleier ikke å ha ordentlige "takstoler", de er ofte ment å ta opp de trekkende kreftene. Klart, de tåler å oppbevare en masse junk på dem, men jeg ville tenkt litt før jeg hengte noe veldig tungt i dem. Dette er også så klart avhengig av låvens konstruksjon.

Det går jo også fint å ta en stålbjelke i midten som man så fester kortere stubber mot langsidene i.

"Lada" 10 x 6 meter, det går å kjøre med mønebjelke men taket vil trolig se ut som ryggen på en gammel hest.

Litt mer fakta fra gost så kanskje vi kan gi bedre råd.

Protte

protte:Ser man det ikke kan man likevel bare gjette. Skal man henge inn noe nytt i en bygning (særlig en gammel) må den evalueres på stedet fra topp til tå for å være sikker.

Ikke helt sjelden bør man støpe nye plinter da de gamle pleier å gi opp med tiden og bli skjeve.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.