Jeg holder på å bygge en bod, uisolert, som er ment å brukes som rent værbeskyttelse for hagemaskiner, sykler etc.
Jeg har planlagt å dyrke et sedumtak og vil derfor ha litt grovere konstruksjon enn det som ellers ville vært nødvendig.

Men når det gjelder taket er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Min tanke er å ha to midtplasserte liggende bjelker i målene 220x45 som hviler på to stående bjelker (120x45) i hver gavl. Spennet mellom bærelinjene, bjelkene (120x45) blir 4,26 m...

Takbjelkene har jeg tenkt å ha i dimensjon 120x45, c/c 50 og lengden blir ca 150 inkl. 30 i utspring. Lengden mellom festepunktene blir altså ca 120.

Jeg har tegnet en skisse for å vise hvordan jeg har tenkt. Den er ikke på noen måte skalaligned, bare tegnet for å beskrive tankegangen min :)
Skisse av bod med detaljer om konstruksjon, vegg- og takkonstruksjon i tre, inkludert dimensjoner som 220x45 og 120x45, med sedumtakplaner.

Jeg vil unngå å lage takstoler og vil gjerne ha "full høyde" inne i boden. Derav tankegangen min...

Sist redigert:
Høres ut som en bra konstruksjon, det vil holde.

Høres bra ut det! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.