Hei!

Prøvde å bruke treguidens veiledning for å finne ut hvor langt mellom stolpene jeg kan ha på et sykkelskur.

Skurets mål
Mål 4 meter x 2,10 meter

Klarer en 45x220 4 meter mellom stolpene? Eller hvor langt klarer den? Tenkte å bruke 2 stk sammen skrudd 120 eller 95 som stolper.

Bor i Nord-Sverige

kanskje har noen en bra veiledning et sted?

Nei, i dine trakter fungerer ikke 45x220 C 24 med 4 m spennvidde. Det vil bøye seg veldig mye. Setter du en stolpe på midten kan du bruke 45x145.

J justusandersson skrev:
Nei, i dine trakter fungerer ikke 45x220 C 24 med 4 m spennvidde. Det vil bøye seg veldig mye. Setter du en stolpe på midten kan du bruke 45x145.
takk for svar! Finnes det noe sted man kan beregne dette enkelt? Skulle gjerne vite hvilken limtrebjelke jeg trenger for dette. Vil virkelig ikke ha en stolpe i midten. Samt hva det kreves for stolper som holder opp limtrebjelken

90x225 er nok for en limtredrager. Stolper kan være limtre 90x90 hvis du vil ha det pent, ellers går det bra med doble skrulimede 45x95 C 24. Jeg vet ikke om noe sted hvor du kan beregne dette selv på en enkel måte. De fleste slike hjelpemidler gjelder vanligvis konvensjonelt utformede bygninger med saltak, ikke sykkelskur.

J justusandersson skrev:
90x225 er tilstrekkelig for en limtrebjelke. Stolper kan være limtre 90x90 hvis du vil ha det pent, ellers går det bra med doble skruelimede 45x95 C 24. Jeg vet ingen steder hvor du kan beregne dette selv på en enkel måte. De fleste slike verktøy pleier å gjelde konvensjonelt utformede bygninger med saltak, ikke sykkelskur.
takk for info! Fant en dimensjonsguide på XL bygg som https://www.butik.xlbygg.se/hoor/ap...e6e169c218/Dimensioneringstabeller limträ.pdf

under tabell 8d som ga meg 90x225 så det kan jo være et framtidig tips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.