Hei,
bor i et 70-talls sokkelhus og skal renovere vår kjellerstue. I taket sitter det nå panelbord spikret på innebygde bord (betongbjelkelag), har tenkt å erstatte panelbordene med gipsplater for å få et fint og slett tak. For å komplisere det hele, går det også rør i taket for elementene.
Hadde først tenkt å rive ned panelbordene, sette nye lekter med cc30 og deretter gips på dette. Men siden rørklemene sitter i panelbordene, så kompliserte det hele en del. Hva hvis jeg ikke kan få på plass en ny rørtvinge i betongtaket uten å flytte på rørene?
Min andre tanke var å sette gipsen direkte på panelet, noe som burde være enklest. Men ble da usikker på om både de innebygde bordene og panelet tåler vekten. Tenkte på å bore og sette spikerplugger for å feste panelbordene bedre i taket, men det blir jo en masse boring...så da begynn jeg å tenke på å rive ned alt igjen...osv...minst sagt rådvill.
Jeg ville ikke begynt med varmeledningsrørene. Det blir dyrt, komplisert og ikke særlig bra siden de går gjennom veggen på riktig nivå. Det enkleste er om du kan montere gipsplatene nedenfra på trepanelet. Trepanelet og en 13 mm gipsplate veier omtrent like mye, sammen ca. 24 kg per kvadratmeter. Jeg har vanskelig for å tenke meg at de eksisterende festene ikke klarer den lasten.
Satte noen ekstra skruer i panelen på noen steder i tilfelle spikene skulle slippe litt, skal på med gips så, føles som det blir enklest. Takk for hjelpen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.