Moderator
· Stockholm
· 57 836 innlegg
Vi skal sette gipstak i et rom i fritidshuset i helgen, etter en vannskade. Ovenfor det eksisterende taket finnes det et rupaneltak (50-talls hus). Hovedplanen er å sette gipsplatene direkte mot det, altså uten å "lektere ned" med spikerslag. Jeg er litt bekymret for at det skal være ujevnheter som setter kjepper i hjulene. Noen med erfaring?
Vi har akkurat gjort som du beskriver, vi sørget bare for at alle skruer, spiker og clips var borte før vi begynte, så kjørte vi på. Kan ikke se noen problemer akkurat nå, men er ikke ferdig med taket ennå så kan ikke si hvordan sluttresultatet blir....
/RF
/RF
Jeg har gjort det samme på både vegg og i tak. Oftest ingen problemer om man renser spiker og annet skrot først. Ofte er det uansett bra å dra noe rett, et langt vater eller lignende over overflaten for å se om noen planker har reist seg. En vanlig håndhøvel eller en snikkeryks er bra for å fjerne eventuelle knuter med. Litt forsiktighet ved skruingen er også bra slik at man virkelig føler at platen ligger inntil.
Er det skikkelig ujevnt men man ikke orker å gjøre noe med det, så er rehabiliteringsgips å foretrekke. Den er jo dels mer bøyelig, men holder også mye bedre når man skrur hvis det er dårlig under.
Er det skikkelig ujevnt men man ikke orker å gjøre noe med det, så er rehabiliteringsgips å foretrekke. Den er jo dels mer bøyelig, men holder også mye bedre når man skrur hvis det er dårlig under.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 innlegg
Takk for svarene, da ser det ut som det bør gå.
Vi skal dit i morgen ettermiddag, river det skadede vevspente taket, og sjekker situasjonen. Så på lørdag morgen skal jeg dra og handle materialer, men det er en tur på 10 mil ytterligere. Så da vil man gjerne være sikker på at det ikke trengs spikerslag også.
Vi skal dit i morgen ettermiddag, river det skadede vevspente taket, og sjekker situasjonen. Så på lørdag morgen skal jeg dra og handle materialer, men det er en tur på 10 mil ytterligere. Så da vil man gjerne være sikker på at det ikke trengs spikerslag også.
Viktig å sjekke at underlaget sitter fast ordentlig. Gipstaket vil veie en del, og det er jo ikke moro om taket raser ned på grunn av at det ikke satt fast under! Sjekk at rupanelet er spikret eller skrudd ordentlig. 3-tommers spiker er å foretrekke. Er det perlestaff som sitter i taket er det enda viktigere å komplementere med spiker/skruer siden de ofte bare er spikret med dykkert. Lykke til!
Klikk her for å svare