1.837 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Underspiket panel direkte på rupanel i gesims? - hastverk.
Hei
Bygger hus med totalentreprise.
Huset ble levert ugrunnet da det skal laseres.
Problemet:
Råsponten på taket er hvitgrunnet. Det betyr at det ikke blir riktig farge når vi laserer på hvitgrunnet. Når resten av huset er treverk.
Forslag til løsning:
Takfot/sprang på langsidene. Panel som spikres på takstolene.
Gavelsprangene - foreslår man at man setter panelet direkte mot råsponten.
Jeg tolker at man da ikke har noen luftspalte mellom panel og råspont. Er det greit å bygge slik? Ulemper? Fordeler?
Estetisk:
Blir det ikke penere om det ligger oppå den lille regelen ved siden av vindskien enn inni når man uansett skal underspike panel langsgående?
Bygger hus med totalentreprise.
Huset ble levert ugrunnet da det skal laseres.
Problemet:
Råsponten på taket er hvitgrunnet. Det betyr at det ikke blir riktig farge når vi laserer på hvitgrunnet. Når resten av huset er treverk.
Forslag til løsning:
Takfot/sprang på langsidene. Panel som spikres på takstolene.
Gavelsprangene - foreslår man at man setter panelet direkte mot råsponten.
Jeg tolker at man da ikke har noen luftspalte mellom panel og råspont. Er det greit å bygge slik? Ulemper? Fordeler?
Estetisk:
Blir det ikke penere om det ligger oppå den lille regelen ved siden av vindskien enn inni når man uansett skal underspike panel langsgående?
For så vidt, men planker som ligger direkte på hverandre uten avstand holder også på fukt når fukten først har kommet dit. Panelet skal dessuten lasereres.P Posselosse skrev:
Jeg har ikke byggekompetanse, men rent logisk for meg skaper man en dårligere forutsetning. For eksempel planker på en plankegård ligger også med mellomlegg. Kommer fukt dit, øker vel sjansene for rask tørking med et luftrom.
Chatgpt ga også svaret at panel på panel ikke er å anbefale, men jeg tar AI med en klype salt og ønsket noen forskjellige tanker fra ekte mennesker med ekte kunnskap 😇
Det var vanskelig å finne byggfakta om spørsmålet, jeg klarte i hvert fall ikke å finne de riktige søkeordene. Men jeg finner heller ingen steder hvor man har underspiket akkurat gavlutspringet hvor man redegjør for hvordan man har gått frem.
Lenk gjerne om det er noen som vet hvor jeg kan lese hva som er sedelig og hvorfor. 🙏
P
Posselosse
Trekonstruksjonsbygger
· Stockholm
· 326 innlegg
Posselosse
Trekonstruksjonsbygger
- Stockholm
- 326 innlegg
Akkurat på dette spørsmålet overanalyserer du utfordringen. Maler du med plastmaling og stenger inne fuktigheten er det dårlig, men det er jo dårlig uansett om du maler på panelet som sitter rett på undertaksplaten eller om du maler rett på undertaksplaten. I ditt tilfelle maler du med lasur, som ikke stenger inne fukt.
Med det sagt så be dem bygge med luftespalte om du ønsker det. Burde jo ta omtrent like lang tid.
Med det sagt så be dem bygge med luftespalte om du ønsker det. Burde jo ta omtrent like lang tid.
Sist redigert:
Takk for forståelsen 😇P Posselosse skrev:
Det er sånn panel som skal settes opp, så det blir helt tett. Taket er ikke ventilert i takfoten. Det sitter mögelstoppers (tror jeg det kalles) i taket.
Men jeg er unødvendig bekymret altså? Tenker at fukt som tørker tregt ut fordi det er en større flate panel mot panel i en takfot der det blir skyggelagt og fukt/kondens likevel kan bli værende litt enn en lockpanel som ligger overlappet en liten kort bit og dermed kan tørke raskere og har luftspalte bak.
Ingen risiko for at eventuell fukt som tre som levende materiale tar opp, som tørker tregt på grunn av bord mot bord, gjør at lasyren slipper uten luftspalte?
Ja, nå analyserer jeg visst videre igjen
Det blir ganske mye lysere, må strykes minst 4 ganger. For å nærme seg fasadens farge. Mørkegrått. Som blir skikkelig pirkete ved takutstikkene siden takstolene er ubehandlet og bare skal strykes 2 ganger mens sutaket trenger å strykes 4 ganger.useless skrev:
Siden vi ikke maler selv og huset ikke er levert med ubehandlet takutstikk, blir det byggmesteren som må stå for løsningen med underspikringen. Vi tenker at underspikret uansett blir pent.
Alternativet er at de må maskere/dekke til takstoler og alle andre ugrunnet flater de møter og male takutstikk og gesimser minst 4 ganger. Med et ikke perfekt resultat, men kanskje good enough. 🤷♀️
Altså føles underspikringen som den beste løsningen, tenkte vi.
Alternativet er at de må maskere/dekke takstoler og alle andre ugrunnete overflater de møter og male takfot og gesimser minst 4 ganger. Med et ikke perfekt resultat men et kanskje good enough. 🤷♀️makhno_ skrev:
4-5 strøk. Har testet allerede. Overflaten er rillet på den hvitgrunnet råsponten så den gir en litt glinsende og annen glans. Men det blir som sagt kronglete når det er lasur for overalt der den møter trerent så må man da maskere og dekke til for der får man ikke stryke mer enn 2. Hvert strøk gir jo mørkere mer dekkende resultat. Da blir det flekkete.makhno_ skrev:
Klikk her for å svare



