Jeg skal bygge en innkledd takutstikk på en isolert veranda. Har luftespalte under sutaket og skal ventilere gjennom takutstikket. I konstruksjonsbeskrivelser ser jeg bare at man slipper en eller flere spalter i underbekledningen. Jeg synes det ville vært penere å slå sammen disse bordene tett og i stedet sette fotbrettet litt lenger ned slik at det dannes en spalte mellom denne og sutaket. Spalten beskyttes av takrennen. Er det noe som taler imot en slik løsning?
Bildet nedenfor viser den "vanlige" løsningen. Jeg har et vertikalt fotbrett og rennekrokene litt lavere sammenlignet med bildet, så det vil bli litt mer beskyttet.
En del setter igjen helt og borer hull i fotbrettet, blir ganske mange, ditt uterom slutter da til underkant takfot, det er jo isolert og tett antar jeg, finnes ingen luft å lufte med, bare en løsning igjen, slippe inn luft fra ute, men sørg for at det finnes rikelig med den varen, så innkjøringen ikke blir for smal samt insektsnett, det har ingen betydning hvordan luften kommer inn, bare at den kommer fra ute.
Hvor godt du enn gjør forbindelsen rupanel - takrenne så kan det kanskje komme inn vann.
For meg føles det sikrere å ta inn luften nedenfra, som på din vedlagte skisse.
Men du trenger kanskje å ha "luftinntak" mellom hver underpikkingsbord.
Her er et bilde av hvordan det ser ut, i alle fall om man zoomer litt. Det ligger som sagt papp under fotplaten (eller rettere sagt sprangblekket).
Å ha åpningen nedover er selvfølgelig det aller sikreste, men jeg synes det ser litt kjedelig ut og ville gjerne ha luftinntaket skjult. Den eneste risikoen jeg ser er om man ikke får leppen på blekket tett ned i takrennen, så kan det sprute inn litt regn i takfoten gjennom spalten (og underbordingen som det da lander på er jo da ment å være helt uten glipper så vannet har kanskje vanskelig for å finne ut).
Ser noe annet, den lufta som skal lufte, hvor skal den ta veien, ser ut som det er stopp mot huset, den må ut, det skal jo trekke gjennom konstruksjonen
Det synes ikke på bildet, men standskiven er ventilert. Det sitter en plywood på plankestammen med stående lekter bak slik at lufta kan trekkes opp den veien og så ned bak panelet (panelet skal gå lengre ned enn på bildet).
Ingen ser opp og sjekker om det er 10 mm eller 5 mm sprekker mellom bordene i underspikingen.
Det er bare du som gjør det fordi du er så oppslukt i det nå.
Jeg bygger det jo bare for meg selv (og fru designsjef selvfølgelig, som har enda sterkere synspunkter) så om postbudet eller andre besøkende legger merke til slike ting eller ikke, bryr jeg meg ikke så mye om. I min verden er det detaljene som gjør hele uttrykket. Men jeg forstår din tankegang, og livet ville vært lettere om jeg tenkte likt
Men jeg forstår ditt tenk og livet ville vært lettere om jeg tenkte likt
Bra, da er vi på samme bølgelengde og jeg har et tips!
Oventilert loft, dvs s.k. klimatloft.
Så har vi det, og har faktisk verken undertak eller ventilasjonsåpninger der oppe.
Titter man opp under takutstikket så ser man undersiden av taket bare.
Det er helt enkelt tett! Snortett
Bra, då er vi på samme bølgelengde og jeg har et tips!
Oventilert vind, dvs s.k. klimatvind.
Så har vi det, og har faktisk verken undertak eller ventilasjonsåpninger der oppe.
Ser man opp under takfoten så ser man undersiden av råsponten bare.
Det er rett og slett tett! Snoetett
Takk for tipset men jeg bygde luftspalte under råsponten i går så skaden er allerede skjedd, det var et gammelt bilde i innlegget
Fungerer nok utmerket, gjør så stor åpning som du har samvittigheten til, ikke glem insektnettet, ikke bra med flyvende insekter som flytter inn, også i åpningene mellom panelbordene, de er ikke store, de som vil flytte inn.