Hva blir penest synes dere, på langsidene av utvidelsen ser det ut som på bildet.

Enten kle inn takfoten og sette bord fra ytre takfotbord helt inn mot panelet (blåstreket)
eller spikre langs undersiden på takstolsregelen skrått innover-oppover (helgrønne linjen)

Jeg lurer fordi innkledningen blir knapt 40 cm fra panelet ut til ytre takfotbord, noe som i min fantasi blir ganske bredt utseendemessig. Vanskelig å forklare ... skjønner dere hva jeg mener?

• Takutspring med synlig takstol, markert med blå og grønne linjer for mulige konstruksjonsalternativer, ved siden av et lager med taksteiner på byggeplassen.
på mitt hus er det som den blåstrekkede linjen men ca 0,5m og det ser helt ok ut synes jeg.

sånn ser det ut på hytta mi, omtrent som din blå linje.. sorry for det beskårne bildet, men 100kb sperren satte litt kjepper i hjulene for meg.

• Rødt takutspring på en hytte, med et metalltak i sølv som avsluttes med en takrenne, omgitt av trær i bakgrunnen.
Ser jo bra ut Marko - Jeg gikk på din linje og nå blir det en basepanel 21x120, og jeg setter den som du har gjort. Men siden den er spontad og man skyver dem sammen, tror jeg det blir lufthull helt ytterst.

Ellers er det nok ganske vanlig at du bare spikrer vanlige planker med en ventilasjonsspalte mellom. Ikke glem insektsnett, uansett hvor du setter ventilasjonen.

takk gluecifer. Som hjemmepuleren sier så kjør planker uten spont og la det være en sprekk mellom plankene for ventilasjon av vinden, det er så jeg har gjort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.