Hei,
Vurderer å bygge et skjermtak mellom hus og garasje. Skjermtaket blir 1,3m bred x 9,2m lang, og jeg vil feste de nye bjelkene i garasjens takstoler med 14 graders helling. Dvs. skjærer ut ytterpanel på 10 forskjellige steder der garasjens takstoler står i dag
De nye bjelkene vil være ca. 3m lange, og delen som stikker ut fra garasjeveggen blir 1,3m. Den delen som ikke stikker ut fester jeg på garasjens takstoler med hjelp av franske skruer på 3 steder på hver takstol. Hvilken dimensjon på bjelkene skal jeg ha for å klare et overheng på ca. 1,3m?
I praksis er det snølastene som bestemmer dimensjoneringen. Hvis man regner med normale forhold, c/c 1200 mellom takstolene og Kronobergs län, så kan du bruke følgende dimensjoner: C24 45x170, C18 45x195 og C14 45x220. Hvis forholdene med hensyn til himmelretninger m.m. er gunstige burde også C14 45x195 fungere. Samtidig har du jo skapt en situasjon der risikoen for snølommer er åpenbar, hvis man skal tolke fasadetegningene. 14 grader er ikke mye til takhelling i slike sammenhenger. Dette må du ha en plan for.
I praksis er det snølastene som bestemmer dimensjoneringen. Om man regner med normale forhold, c/c 1200 mellom takstolene og Kronobergs län, så kan du bruke følgende dimensjoner: C24 45x170, C18 45x195 og C14 45x220. Om forholdene med hensyn til værstrekk mm er gunstige burde også C14 45x195 fungere. Samtidig har du jo skapt en situasjon hvor risikoen for snølommer er åpenbar, om man skal tolke fasadetegningene. 14 grader er ikke mye til takvinkel i slike sammenhenger. Dette må du ha en plan for.
Går jeg opp til C24 45x195 bør overbygget tåle litt mer? Alt. bruke seg av stålbjelker? Vil helst ikke måke snø.
Må tilføye at overbygget heller mot sørvest og det blir en del sol (på solfylte dager dvs. )
C24 45x195 er nok en god idé. Den tåler betydelig større snølast. Stål er ingen universalløsning. Det tåler riktignok tilsvarende last ved slankere dimensjon, men er vanskeligere å feste inn. Ved virkelig store spennvidder bruker man jo helst limtre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.