Hei
Vi skal bygge ut på fritidsboligen og tenkte ha åpent opp i mønet. Jeg kommer til å koble åsbjelker direkte mot siden på mønebjelken. Mitt spørsmål er hvordan man gjør denne koblingen best.
Mønebjelke: Limtre 115x360
Åsbjelke: Limtre 56x270

Skal man ha bjelkesko (finnes det for så grove profiler?)
Holder det å lime og skru en list under som støtte.
Har sett eksempler på dette men er usikker på styrken. Lasten fra åsbjelken kommer jo veldig lokalt på denne listen, hjelper det da at den er skrudd og spikret et stykke fra åsbjelken?

Litt figurer

Diagram som viser en takstolkobling for utbygging i et fritidshus, inkludert åsbalk og nockbalk, med detaljer om festemetoder som balksko.
Nokbalk og åsbalk sammenføyning med mål: Nokbalk 115x360 mm, åsbalk 56x270 mm. Viser hvordan åsbalken festes i vinkelen mot nokbalken.
Diagram av anslutning mellan åsbalk og nockbalk i limträ, med detaljer om fästelement som skruvar och spikar.
Diagram av konstruksjon med nockbalk og åsbalk, som viser hvordan de møtes.

G GuggeGrön skrev:
Hei
Vi skal bygge ut i fritidshuset og tenkte ha åpent opp i mønet. Jeg kommer til å koble åsbjelker direkte mot siden på mønebjelken. Mitt spørsmål er hvordan man gjør denne koblingen best.
Mønebjelke: Limtre 115x360
Åsbjelke: Limtre 56x270

Skal man ha bjelkesko (finnes det for så grove profiler?)
Rekker det å lime og skru en regel under som opplegg.
Har sett eksempler på dette men er usikker på styrken. Lasten fra åsbjelken kommer jo veldig lokalt på denne regelen, hjelper det da at den er skrudd og spikret et stykke unna åsbjelken?

Litt figurer

[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Jeg har samme spørsmål som deg. Jeg skal ha et soveloft på et Attefallhus (max 4 m høyde). og vil spare høyde. Har du løst problemet?

Denne løsningen er sterk og inkluderer luftspalte.

• Bygningsdetalj med balksko 56x222 og spikre, viser en sterkt festet konstruksjon med luftspalte.
  • Liker
Zbygger og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.