Prøver å bygge en innfelt hylle, men lurer på hvilken støtte jeg trenger for en Lecablokk (dybde/tykkelse = 9cm) når jeg murer litt "utspring"/"overheng" (sier man det så? :) ). Se bildet, rødmarkert område tenkte jeg å mure opp på, veggen er 220 høy, 200cm bred. (Blokkene på bildet skal selvfølgelig ha forskjøvne fuger, bare prøver her).
Tenkte jeg kunne sette f.eks. kobberrør som jeg borer inn og henger blokkene på + bare mørtel for å lime det, eller er det bedre med flislim? Jeg har også lettbetongblokk/Siporex, som kanskje er bedre akkurat for dette?
Hvilke erfaringer har dere?

• Lecablokker stablet mot veggen, med rød markering som viser planlagt murverk for en innfelt hylle. Rør og verktøy i rommet.
Hvorfor ikke armeringsjern?

tenkte på det også, men det er myk lettbetong i veggen (kun) og litt redd for at armeringsjernene river opp blokkene, ser også andre steder at f.eks. avløpsrør er "hengt opp"/støttet av nettopp glatte kobberrør.

Hadde det vært en teglmur eller en bærende vegg hadde sikkert armeringsjern vært midt i blinken. Er det dette som er anbefalt måte?

Med tanke på at veggen er lettbetong, tenker jeg at det burde være nettopp lettbetong hvis det skal "henge".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.