D
Hei,

Jeg skal bygge et kaldlager for grillen og syklene. Tror dere jeg kan bytte ut takbjelkene med 45x95?

Spennvidde 1825mm (B1)

• 3D-illustrasjon av et skur med takåser og målelinjer. Diskusjonsombytting av takåser til 45x95 for å bygge et kaldlagringsrom for grill og sykler.
Ja.

Midtbjelken bør du nok gå opp en størrelse på og stolpene kan du nok velge noe billigere, for eksempel 2 stk sammen spikrede 45*70

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jeg kommer kjøre midtbjelken 45x145

Stolpene, blir bare midtstolper kommer jeg kjøre 45x95. De ytre stolpene kommer være vegger.

Kommer ikke stolpene i midten være i veien. Gå opp i dimensjon på takåsene og fjern midtstøtten helt

• Liker
Derbyboy og 1 annen
  • Laddar…
D
Jo antageligvis en del men men, jeg må passe inn taket under takfoten men over et vindu så jeg har ikke så mye å spille på.

Interessant spørsmål, altså finnes det noen tabell som viser f.eks. hva 45x145 tilsvarer om man skulle sette sammen regler som ikke er like høye?

Altså f.eks. si at 45x145 --> 2 x 45x95 osv.

Prøvde å google litt, men fant ingenting.

I Amerika ser det ut til at de gjør det slik i enkelte byggeprosjekter, de setter sammen flere 2x4/6 i stedet som vi gjør i Sverige og går opp i dimensjon.

D
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kommer ikke stolpene i midten til å være i veien. Gå opp i dimensjon på takåsene og fjern midtstøtten helt
Jeg har tenkt om i henhold til ditt forslag.

• Liker
Matti_75
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Interessant spørsmål, altså finnes det noen tabell som viser f.eks. hva 45x145 tilsvarer hvis man skulle sette sammen lekter som ikke er like høye?

Altså f.eks. si at 45x145 --> 2 x 45x95 osv.

Prøvde å google litt, men fant ingenting.

I Amerika ser det ut som de gjør slik i noen konstruksjoner, de setter sammen flere 2x4/6 i stedet for som vi gjør i Sverige og øker dimensjonen.
F.eks.
https://www.byggahus.se/forum/threa...x220-vs-70x170-fran-1920.179916/#post-1383615

Siden h^2 respektive h^3 så blir det raskt latterlig antall lekter, men ett eller to trinn ned fungerer. Så kommer utnyttelsesgrad i tillegg.

Noen ganger er bånd og takstoler ingen dum idé.

Z z_bumbi skrev:
F eks
[lenke]

Ettersom h^2 respektive h^3 så blir det raskt latterlig antall bjelker men ett eller to steg ned funker. Så kommer utnyttjelsesgrad.

Av og til er skråavstivere og takstoler ingen dum idé
Aha sånn, men det er vel bøyemotstanden som blir dimensjonert, og den har h^2. Gøy uansett, kanskje lager en egen tabell...

Det er bøyemotstanden man skal sammenligne, se nedenfor. Så i virkeligheten kompliseres alt av en hel del faktorer for hva den faktiske lasten blir.

• Eksempel på lastbæring og vipping for en limtrebjelke med oppgitte dimensjoner og belastning, inkludert geometriske egenskaper og beregner for bøyningsmotstand.
Z z_bumbi skrev:
F.eks.
[lenke]

Ettersom h^2 henholdsvis h^3 så blir det raskt latterlig antall bjelker, men ett eller to trinn ned fungerer. Så blir det også utnyttelsesgrad.

Noen ganger er skråavstivere og takstoler ingen dum idé
Her er tabellen --->
Tabell med dimensjoner av treverk (b x h) og deres bøyemotstand. Viser verdier fra 45x70 (0,04) til 45x220 (0,36).

For eksempel er 2 x 120 nesten like bra som 170.
Og 2 x 145 kan nesten sidestilles med en 220.
Men det blir jo en veldig tung og dyr konstruksjon om man må gjøre det på denne måten 😆

Men interessant likevel.

Ekstremtilfellet er at 9 stk 45x70 er det samme som 1 stk 45x220 (!)

Z z_bumbi skrev:
For eksempel
[lenke]

Ettersom h^2 respektive h^3 så blir det raskt latterlig antall regler, men ett eller to trinn ned virker. Deretter kommer utnyttelsesgrad.

Noen ganger er skråstivere og takstoler ingen dum idé
Her er tabellen --->
Vis vedlegget 827944

For eksempel er 2 x 120 nesten like bra som 170.
Og 2 x 145 kan nesten likestilles med en 220.
Dog så blir det jo en veldig tung og dyr konstruksjon om man må gjøre på denne måten 😆

Men interessant likevel.

Ekstremtilfellet er at 9 stk 45x70 er det samme som 1 stk 45x220 (!)

D
Men spiller det ingen rolle hvordan de sammenføyes, skrues, limes eller skrives og limes.

D Derbyboy skrev:
Men spiller det ingen rolle hvordan de sammenføyes, skrus, limes eller skrives og limes.
Det gjør det sikkert, men ingen anelse på hvilken måte. Finnes sikkert en bransje standard for det også et sted...

T
D Derbyboy skrev:
Men spiller det ingen rolle hvordan de sammenføyes, skrues, limes eller skrives og limes.
Om du mener at du bytter en 45x1xx mot to 45x95 der dine to 95:er har en høyere samlet bøyningsmotstand enn din 45x1xx? Og det er de to 45x95 som skulle sammenføyes?

Så lenge lasten fordeles jevnt på begge bjelkene så spiller det ingen rolle om de er sammenføyd, men om lasten bare ligger på den ene bjelken så kommer det til å spille rolle. Da må de sammenføyes for at begge bjelkene skal kunne ta opp last.

Jeg antar at du skal ha råspont som tak og da kommer lasten til å fordeles på alle takåsene uansett hvor nær de ligger hverandre. Du kan ha dem c/c 300 mm eller to ved siden av hverandre med c/c 600 eller ha annenhver takås med 150 og annenhver med 450 mm c/c - de kommer til å holde like mye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.