D
Hvorfor har man sager av annenhver mønerad lengst ned på denne tegningen:

• Takrammestruktur med hver annen takås forkortet, piler peker på sagede seksjoner.
D
Noen?

For at den ekstra bæringen kanskje ikke trengs lengst ute, så det blir en mer estetisk tiltalende takfot?

• Liker
7ender og 1 annen
  • Laddar…
D
Har man cc60 på takåsene og sager av annenhver blir spennvidden cc120 for underlagspanel eller lekter (plåt). Kjennes som en ganske lang spennvidde.

120 cc er standard.

Rickard.
Cc120 er standard på takstoler, jeg tror også det er for utseendets skyld.

Man pleier ikke å ha cc600 på takbjelker, men cc1200. Hvorfor dette taket har det, vet vi ikke. Må være svake bjelker eller om man regner med en helsikes last.

Takplater skrus ikke i dem men på lekter som ligger andre veien. Vanligvis 45x70/95 om det ikke er et bærende undertak. Dimensjon avhenger blant annet av snøsone.

D
Jeg kommer til å kjøre cc30 og 45x145 med en spennvidde på 350 cm.

Ifølge treveilederen ville jeg måtte gå opp til typ 45x220 om jeg skulle gjøre cc120

Edit:

Snøsonen 2

Sist redigert:
D
T Tjrex skrev:
Man pleier ikke å ha cc600 på takbjelker, men cc1200. Hvorfor dette taket har det vet vi ikke. Må være spinkle bjelker eller om man regner med en helsikes last.

Takplater skrus ikke i dem, men på lekter som ligger på andre måten. Vanligvis 45x70/95 hvis det ikke er et bærende undertak. Dimensjonen avhenger blant annet av snøsone.
45x70 føles spinkelt hvis man sager av annenhver takås nederst. Trengs ikke mye last for at en 45x70 skal svikte når spennvidden er 120cc

Kanskje jeg tenker feil

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.