Hei

Jeg skulle trenge deres ekspertise angående taket mitt i gangen som heller.

Som dere ser på bildet, heller det ganske mye, og det er tydelig. Mållengden (den svarte linjen) er 2,25m/2250mm.

Den store byggherren som har bygget leiligheten, og som jeg har klaget på denne feilen til, vurderer/påstår at dette faller innenfor normen, og at så lenge garderoben fungerer som den skal, så "er alt som det skal".

På spørsmål om hvilken toleranse og bransjestandard de følger, henviser de til AMA tabell 43.E/-1 hvor toleransen for helning er følgende:

Helningen ved mållengden (L) får være L/600, dog minst ±5 mm og maksimalt ±20 mm

I mitt tilfelle er mållengden 2250mm, og ved denne lengden heller altså taket mitt 20mm (den røde linjen på bildet i forhold til den gule), hvis jeg leser denne formelen riktig, så er høyeste toleransen for mållengder opp til 3 meter ±5 mm, og alt fra 3 meter og oppover kan helle maks ±20 mm.

Har jeg forstått det riktig at i mitt tilfelle med min mållengde på 2250mm så heller altså taket for mye? Ser dere at jeg har noen sjanse til å få gjennom denne reklamasjonen hvis jeg tar inn en egen takstmann og driver dette juridisk mot den store byggherren?

Evig takknemlig for all hjelp jeg kan få.

/G

• Skrått tak i gangen med en svart linje som måler 2250 mm og viser takets helling. Rød og gul linje illustrerer avvik fra normalen.
Er det en ombygging eller en nybygd leilighet?
Rent spontant ville jeg si at takstmann+drive dette i en evt. juridisk prosess ikke står i forhold til feilens omfang.

E etompau skrev:
Er det en ombygging eller en nybygd leilighet?
Rent spontant ville jeg si at takstmann+drive dette i en ev. juridisk prosess ikke står i forhold til feilens omfang.
Takk for svar. Det er nyproduksjon.

Hvordan ser mulighetene ut for å fikse dette? Hvis ikke det går, kan man be om noen slags erstatning?

I så fall har vel leilighetene allerede en gang blitt besiktiget før innflytting.
Har litt vanskelig for å henge med her, har du personlig bestilt et arbeid/tjeneste av et firma for å montere garderober i din leilighet, og der nå disse heller pga et hellende tak?

H
Forstår ikke er du byggherre?

E etompau skrev:
I så fall har vel leilighetene allerede en gang blitt inspisert før innflytting
Har litt vanskelig for å følge med her, har du personlig bestilt et arbeid/tjeneste fra et firma for å montere garderobeskap i din leilighet, og der nå disse heller pga et skjevt tak?
Jeg kan være veldig konspiratorisk, men min følelse både ved inspeksjonen før innflytting og ved 2-årsinspeksjonen er at inspeksjonsfirmaet er veldig partisk. Man anstrengte seg ikke engang for å måle dette, men målingen har blitt utført av en representant fra byggherren som ikke er sertifisert inspektør, og det var samme mann som hevdet at det får helle 2cm på denne målelengden. Inspektøren ved 2-årsinspeksjonen målte ikke, men observerte dette og vendte seg så til byggherrens representant som sa at han hadde målt og at det er innenfor toleransene.

Nei, disse garderobene i gangen inngikk i standardoppsettet for samtlige leiligheter i bygget så det er ingen tilvalgsopsjon.

H hul skrev:
Fattar inte är du byggherre?
Nei, jeg eier den nyproduserte leiligheten. Er første eier (beklager uklarheten).

OK da tror jeg at jeg forstår. Ville sagt at dette er utsiktsløst å fikse eller få erstatning for. Å gjøre om taket er en så stor kostnad i forhold til avvikelsen at det gjør man rett og slett ikke. Kanskje går det an å trylle med litt plassbygde lister som kompenserer for helningen.

• Liker
Analytica
  • Laddar…
H
A Analytica skrev:
Nei, jeg eier den nyproduserte leiligheten. Er første eier (beklager uklarheten).
nei du var ikke uklar så nå at de sto i teksten din.

Bare undre det er jo enklere om man er part mot entreprenøren så har man litt påtrykning.
men i et slikt tilfelle så har jo allerede byggherren og entreprenør gjort opp så ikke mye å gjøre

• Liker
Analytica
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK da tror jeg at jeg skjønner. Ville sagt at dette er utsiktsløst å fikse eller få erstatning for. Å gjøre om taket er en så stor kostnad i forhold til avviket at det gjør man helt enkelt ikke.
Kanskje går det an å trylle med litt plassbygde lister som kompenserer for helningen.
Så man kan ikke forvente seg noen som helst kompensasjon? Med andre ord bare å legge ned alle forsøk.

A Analytica skrev:
Så man kan ikke forvente seg noen som helst kompensasjon? Med andre ord bare å legge ned alle forsøk.
Om leiligheten din har gått gjennom to godkjente inspeksjoner er det ikke mye som taler for at du ville lykkes med å få kompensasjon etc imho.

Hadde du selv vært bestiller, så hadde du kanskje kunnet få noe lite.

Når noe har blitt feil i et bygge, så er hovedprinsippet, "gjør om gjør rett". Men om kostnaden for å gjøre om er urimelig stor i forhold til verdien av feilen for bestilleren, så kan entreprenøren i stedet velge å kompensere økonomisk. Den kompensasjonen skal da relateres til hvilken skade bestilleren har pga. den ikke utbedrede feilen.

I dette tilfellet er den skaden trolig nær null.

• Liker
Analytica
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hadde du selv vært bestiller, så hadde du kanskje kunnet få noe lite.

Når noe har blitt feil i et bygge, så er hovedprinsippet, "gjør om gjør rett". Men om kostnaden for å gjøre om er urimelig stor i forhold til verdien av feilen for bestilleren, så kan entreprenøren i stedet velge å kompensere økonomisk. Den kompensasjonen skal da relateres til hvilken skade bestilleren har pga. den ikke utbedrede feilen.

I dette tilfellet er den skaden trolig nær null.
Forstår. Dessverre er man sjelden bestilleren selv uten det er foreningen (som ved byggingen styres av byggherren) :). Om jeg forstår deg rett så er det også nytteløst å be foreningen drive dette.

Bare for å være litt pirkete. Byggherre er den som bestiller et bygge, sannsynligvis foreningen i dette tilfellet.

Du kan jo påpeke det til foreningen. I enkelte tilfeller med nyproduksjon, så tar man en runde etter en periode og regulerer diverse feil som er oppdaget. Da kan det være både tiltak, men også en klumpsum for mindre avvik til foreningen. Dvs. du personlig får sannsynligvis ingen erstatning, men det kan jo hjelpe opp deres felles økonomi i foreningen.

• Liker
Analytica
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.