For noen uker siden oppdaget jeg at, foruten at det rant i takrennen (noe som er OK), så dryppet det også på undersiden av den delen av taket som stikker ut ca. 30 cm over garasjen. Ytterst på denne delen finnes et nedløpsrør som burde ta opp vannet tenkte jeg... Enkelte deler på undersiden av den takdelen som stikker ut er litt "halvmyke".
Når jeg gikk opp på garasjen så jeg følgende:
Et par ting jeg funderer på: a) Jeg mistenker at blikktaket er for kort, noe som antakelig gjør at alt vannet ikke kan renne til takrennen, men i stedet renner en del innover og ned.
b) Man har tidligere forsøkt å bruke silikon for antakelig å forsøke å forhindre at vannet renner bakover.
Spørsmål 1) En blikkenslager sa at denne typen av blikk bør man ikke bruke på et slikt garasjetak pga. hellingen / belastningen og avrenningen. I stedet bør man bruke papp som man "sveiser" (?) som går hele veien fram til takrennen. Stemmer det? Bør jeg bytte til papptak? Hvis dere mener man kan beholde blikktaket - kan man forlenge blikket på taket så at vannet renner ned direkte i rennen?
Spørsmål 2) På innsiden i garasjen ser jeg at deler av taket har vært fuktskadet og enkelte deler av isolasjonen er mørk/svart. I hvilken rekkefølge skal jeg utbedre? Legge om taket? Fikse innertaket først? Fikse alt mens man legger om taket?
Også dobbeltfalset plåt burde funke på ditt tak, så du trenger ikke å ha papp.
Forlenge plåten kan fungere men jeg tror at du risikerer å få vann som kryper opp tilbake langs plåten om du ikke fikser en bra drypplist alternativt sager av plåten på en eller annen finurlig måte.
Men det som jeg har nå er vel ikke dobbeltfalsed metallplater (det jeg har er vel korrugerte takplater), eller mener du at det kunne være et alternativ til papp?
Japp din plåt er korrugert. Dobbeltfalset plåt er et alternativ til papp.
Din korrugerte plåt er skjøtet slik at vann skal renne fra en høyere liggende plåt til en lavere, men jeg tror at det fungerer dårlig ved for lav takvinkel. En falset plåt er i stedet skjøtet på siden med en opphøyd kant og burde ikke være like avhengig av takvinkelen.
Falsat tak skal ha en minste helling på 5,7 grader (1:10) i særlige tilfeller hvis det ikke finnes noen hindringer og platene kan lages i en lengde, så kan man gå ned til 3,6 grader (1:16). Så plater er ikke gitt, en bra sveiset pappan er et bra tak.
Ser ut til å være for flatt for dobbelfalsad plate, så jeg ville ikke ha lagt det, jeg ville ha lagt sveiset pappan. Sveiset pappan betyr at skjøtene på pappen brennes sammen med gassbrenner.
Denne platen er ikke godkjent for denne takvinkelen. I tillegg er den for kort. Det gjenstår å rive bort platen, montere råspont eller tilsvarende samt montere en gummiasfaltmatte som har 20-30 års garanti.
En kanskje noe dumt spørsmål, men hvordan pleier man å gjøre for å dekke over taket fra det at man har revet bort platen til noen har hjulpet en med takpappen. Er det noen spesiell presenning?
Vurderer å rive bort selv, sjekke materialet under og deretter når det er fikset be noen komme. Og selv om det er booket dato så kan det jo være et lite gap eller begynne å regne...
For man skal vel ikke måtte bygge noen slags telt rundt?