Hallo!
Var oppe og kontrollerte taket på hytta fra 1800-tallet tidligere i dag.
Nå er det slik at noen takstein er ødelagt og noen er halve, hvordan det nå går an?
Under taksteinen er det ingen papp, bare bord (planker), noe som betyr at det regner rett inn på taket på enkelte steder.
Nå til spørsmålet, er det bare å sette tilbake nye, hele takstein eller må jeg legge om hele greia?
På de stedene jeg så på var det ikke råttent, men bordene var skikkelig fine, dog våte!!
Hvis det nå er slik at det bare er å komplettere med nye takstein, hvor finner jeg disse? Det er to-kupig?
Er det standard?
/P
Var oppe og kontrollerte taket på hytta fra 1800-tallet tidligere i dag.
Nå er det slik at noen takstein er ødelagt og noen er halve, hvordan det nå går an?
Under taksteinen er det ingen papp, bare bord (planker), noe som betyr at det regner rett inn på taket på enkelte steder.
Nå til spørsmålet, er det bare å sette tilbake nye, hele takstein eller må jeg legge om hele greia?
På de stedene jeg så på var det ikke råttent, men bordene var skikkelig fine, dog våte!!
Hvis det nå er slik at det bare er å komplettere med nye takstein, hvor finner jeg disse? Det er to-kupig?
Er det standard?
/P
Da det er 2-kupet så er det sikkert litt nyere type tegl om jeg ikke har forstått feil angående dette. Sjekk for eksempel www.mtak.se så har de litt tips og noen brukte å se på.
Det er nok aldri feil å sørge for at det kommer papp som beskyttelse under, men akkurat nå er det kanskje ikke riktig tidspunkt å rive unna alle pannene. Men å få på plass noe som gjør at det ikke blir våtere er nok ganske akutt. Det er jo av den grunnen man har papp under for at den skal kunne ta evt skader på taksteinen inntil det er et litt bedre tidspunkt å bytte dem ut, så man slipper å holde nøye oppsyn hver gang det kommer regn.
Ok, ja det føles jo også som om det ble bygget litt annerledes før og at det var meningen at også treet skulle tåle å ta litt vann. Det er jo relativt kraftig helling og plankene ligger i "riktig" retning så å si, med kortenden nedover slik at vannet lett renner av.
Så føles det jo som om det burde tørke opp ganske lett etter at det har regnet!
Så føles det jo som om det burde tørke opp ganske lett etter at det har regnet!
Klikk her for å svare