Jeg vil installere en AirMove e.d. for å flytte kald luft fra overetasjen til underetasjen (slik at varm luft lettere kan bevege seg opp trappen). Dette krever at jeg lager et ca. 1 dm stort hull gjennom bjelkelaget, og nå vil jeg ha noen tips om dette.

1) Hvordan ser et bjelkelag ut!? Älvsbyhus 1995. Min gjetning er (nedenfra): Gips, bjelker, kryssfiner, tynn "skumgummiduk", gulvbelegg. Finnes det også isolasjon? Det er jo betydelig mer lydisolerende enn en vanlig innervegg.

2) For å få hullet til å gå fra skyvedørsgarderobe oppe til vaskerom nede, vil hullet måtte gå skrått, alternativt med 2 stk 90-graders vinkler med ca. 0,5-1 m mellom. Er dette mye vanskeligere enn å bare sage rett ned?

3) Jeg er redd for at lyd vil ta seg gjennom hullet. Jeg tenker meg at kanalen skal være lyddempet, typ en sånn: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...cT3llD6OlyURGmNGbOztxscdMQYVRM0hoCKOMQAvD_BwE
Hva slags erfaringer har dere andre med lydlekkasje gjennom lignende hull?

J jonle336 skrev:
Jeg vil installere en AirMove e.d. for å flytte kald luft fra overetasjen til underetasjen (slik at varm luft lettere kan komme seg opp trappen). Dette krever at jeg lager et ca. 1 dm stort hull gjennom bjelkelaget, og nå vil jeg ha noen tips rundt dette.

1) Hvordan ser et bjelkelag ut!? Älvsbyhus 1995. Min gjetning er (nedenfra og opp): Gips, lekter, kryssfiner, tynn "skumgummiduk", gulvutskikt. Er det også isolasjon? Det er jo betydelig mer lydisolerende enn en vanlig innervegg.

2) For å få hullet til å gå fra skyvedørsgarderobe oppe til vaskerom nede, må hullet enten gå skrått eller med 2 stk 90-graders vinkler med ca. 0,5-1 m imellom. Er dette mye vanskeligere enn å bare sage rett ned?

3) Jeg er redd for at lyd vil komme gjennom hullet. Jeg tenker at kanalen skal være lyddempet, typ en sånn her: [lenke]
J jonle336 skrev:
Jeg vil installere en AirMove e.d. for å flytte kald luft fra overetasjen til underetasjen (slik at varm luft lettere kan komme seg opp trappen). Dette krever at jeg lager et ca. 1 dm stort hull gjennom bjelkelaget, og nå vil jeg ha noen tips rundt dette.

1) Hvordan ser et bjelkelag ut!? Älvsbyhus 1995. Min gjetning er (nedenfra og opp): Gips, lekter, kryssfiner, tynn "skumgummiduk", gulvutskikt. Er det også isolasjon? Det er jo betydelig mer lydisolerende enn en vanlig innervegg.

2) For å få hullet til å gå fra skyvedørsgarderobe oppe til vaskerom nede, må hullet enten gå skrått eller med 2 stk 90-graders vinkler med ca. 0,5-1 m imellom. Er dette mye vanskeligere enn å bare sage rett ned?

3) Jeg er redd for at lyd vil komme gjennom hullet. Jeg tenker at kanalen skal være lyddempet, typ en sånn her: [lenke]
Tenker du at denne bøyen skal ligge i bjelkelaget?
Nå vet jeg ikke noe om akkurat ditt hus, men normalt så løper bjelkelaget i samme retning som takstolene.
Normalt bjelkelag er gips, lekte, isolasjon, spon og deretter gulvbelegg.

• Liker
jonle336
  • Laddar…
Ja det tenkte jeg.
At det går samme vei som takstoler er positivt for meg.

J jonle336 skrev:
Ja det tänkte jag.
Att det går åt samma håll som takstolar är positivt för mig.
Ja rent konkret så trenger du da ta opp gulvet den strekningen eller taket. Da må du sjekke hvor bjelkene går slik at du kan legge kanalen mellom disse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.