Hei!

Hvordan lager man best et hull stort nok for en skorstein i et støpt betonghvelv?

Brukte halve kvelden i går på å bore for sentralstøvsugeren, et lite pyttehull i sammenligning... Leide en spesialborr, men det tok likevel sin grundige tid, våger knapt å tenke på hvordan det skulle gå å lage et så mye større hull.

Finnes det noen triks eller snarveier?? Er meisling det eneste alternativet?

/Elin

Høres tøft ut. Kanskje er det en idé å slå på tråden til http://www.betonghaltagarna.nu/?
Sannsynligvis vil det jo trenges litt skikkelig utstyr, som kanskje både blir dyrt og rett og slett vanskelig å leie..

Jeg ringte første beste hulltaker i telefonkatalogen angående hull for varmeforflytning gjennom betonghullsteinsvegg, de ville ha 1250 inkl moms for det. Vet ikke om det ville bli mye dyrere hvis det var ekte betong, men svaret er ikke lenger unna enn telefonen!

Hvor tykt er betongdekke og hvor stor hulldiameter trenger du?

Betongen er 15 cm. Hvor stort hullet trenger å være vet jeg ikke helt ennå, har ikke bestemt størrelsen på skorsteinen, men jeg vil tro at det går med omtrent 30 cm.

/Elin

Borr tette hull i en sirkel med en vanlig kraftig slagborr og meisle/hogg så bort det. Du trenger ikke noen skikkelige betonghulltakingsverktøy. Armeringen kan bli litt vrien med det fikser du.

oj oj, tror du at det går?
Med tanke på at det tok 1,5 time med betongborremuskedundret lurer jeg på hvordan det skulle gå å ta opp så mange hull som det ville kreves for hele sirkelen... Men forsøke duger!

/Elin

Det kan ikke være sånn at betongbormuskendundret er en liten slagbormaskin bare. Har du en ordentlig borhammer med sds-bor?

Hvis ikke, så bør du oppgradere slagbormaskinen før du kaster deg på hulldelingen.

(forklaring:
En "vanlig" bormaskin med slagfunksjonalitet har en chuck som man skrur fast boret - enten for hånd eller med chucknøkkel. Disse er totalt verdiløse for å bore i betong.

En borhammer har en chuck der man trykker i boret uten å skru på chucken. Det er hurtiglåsing av boret. Denne maskinen er laget for slag. Hvordan de er bygget opp mekanisk orker jeg ikke beskrive. Borene har et såkalt SDS/SDS+-feste)

Som Fasting sier: om det tok 1,5 time å bore et lite hull til sentralstøvsugeren så har du feil utstyr. Med en riktig slagborr/borhammer selvfølgelig med SDS-feste så borer du et 15 mm hull gjennom 15 cm betong på mindre enn ett minutt. Jeg har kjøpt en billig med kraftig borhammer på K-rauta for 495 kr som kan bore og slå eller bare slå (bila) - den skulle være mer enn tilstrekkelig (sagt med tanke på hva utleiefirmaene tar for en dag med borstslitasje osv). Et siste tips: sjekk så du ikke har vann/avløp/strøm der hullet kommer....

Jeg mistenker at vi snakker om forskjellige ting... Denne betongen kan IKKE bores gjennom på ett minutt, jeg er helt sikker! Veggene i huset går bra, dels lettbetong som er som smør å bore i, men også de mer robuste støpte bærende veggene går relativt lett, der kan man nok snakke om minutter. Men selve hvelvet er noe annet. Steinhard betong med ganske store gråsteinbiter i + armering om man skal tro borekjernen vi fikk ut etter forrige boring.
Boret vi brukte var en solid maskin med et knapt meterlangt bor som festet som en gigantisk unbrakonøkkel uten chuck. Det var ment at man skulle koble en vannslange til den for kjøling og fjerning av boredust, men vi ville ikke gjerne ha hele isolasjonslaget under tregulvet fylt med vann, så vi vannet i hullet innimellom og kjølte boret i en bøtte. Dette tok jo selvfølgelig litt av tiden, og i tillegg trengte vi å bytte propper noen ganger...

Vel, har bedt om tilbud fra et hulltagningsfirma, vi får se hvordan det går. Er fortsatt skeptisk til at vi kan gjøre det selv...

/Elin

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.