Hei igjen!
Nå har jeg vært en tur oppe på loftet og sett på takstolene. Det ser ut som de på tegningen, vannrette veggene er rett under hver sin takstol. Kan det ha noen betydning for om de er bærende? På den andre siden går de jo ikke gjennom hele huset nå heller.
Det er veggen mellom vrum - soverom som er bærende. Bærende vegger er alltid vinkelrette mot takstolene/bjelkelag. De fungerer som midtstøtte for å redusere spennet som ellers blir hvis de bare blir tatt opp i ytterveggene.
Bærende vegger er alltid vinkelrette mot takstolene/bjelkelag.
Jeg har jo googlet litt, og det står ofte "som oftest vinkelrette" så derfor var jeg litt usikker. Men det er jo et lite enetasjes hus på betongplate så nå tror jeg at jeg har bestemt meg for at den ikke er bærende.
Om du ser på sektionstegningen så er en skillevegg tegnet der, den er muligens bærende/støttende, og ingen andre skillevegger er bærende. Hvis jeg forstår det riktig, er det veggen mellom stue og soverom 1 samt dens fortsettelse nedover på tegningen som er bærende. Deretter er det fagverkstakstoler, og med slike er det tenkt at takets last skal føres ned til ytterveggene og ikke bæres av noen innervegg.
Har vinterferie nå, og i mangel av snø tar jeg tak i arbeidet med veggen. Har saget opp et hull som er litt mindre enn det tenkte for å få en idé om hvordan stenderne går. Det er en spesialløsning med 1-metersseksjoner av 2,5"-stendere og korte lengder å feste not og fjær i. Tenker at det blir bra om man sager av stenderne og gjenbruker de korte lengdene i nivå med hullet og flytter ut et par avsagde stendere til sidene. Men først skal jeg fjerne all tapet og male taket med sperregrunn for å bli kvitt røyklukt fra tidligere eiere. Det tar sin lille tid.
Arbeidet fortsetter. Stikksag og multiverktøy til panelet og baufilsag til reglene. Alt gikk bra, men jeg ble litt nervøs da sagen klemte når jeg sagde av reglene. Vi får vel se om huset står igjen i morgen.
"Finsnekring" på gang. Har laget en liten vindusbrett som stikker ut 24 på begge sider av veggen og som er 55 mm bredere enn hullet for å stikke litt utenfor listene som skal på senere. Spørsmålet er om man bør ha litt avstand mellom brettet og veggen og tette med mykfog eller om man som nå kan ha tett med millimeterpresisjon. Jeg tenker at det er risiko for at brettet sprekker, spesielt de to "hornene" som går inn en bit på veggen.
Det går sakte men sikkert fremover. Jeg slipte opp litt med musen så det ikke ble helt så trangt. Den oppmerksomme ser at jeg ved en feiltagelse har sparklet brettet med vanlig veggsparkel, men det måtte jeg selvfølgelig gjøre om med riktig snekkersparkel. Nå har jeg spikret fast bordene med 50 mm dykkert i skråstilte par med 50 cm avstand. Håper det holder. Sparklet over spikerhodene men angrer på det fordi sparklingen vises nok betydelig mer enn selve spikeren hadde gjort. Nå er det bare lister rundt omkring igjen. Vi får se hvor bra jeg lykkes med geringskassa, haha.
Takk så mye! Litt uvant enn så lenge. Føles nesten som en sånn serveringsdisk i bygdehus, haha. Fikk også litt panikk nå når jeg skulle teste kantene. Det så ut som om jeg hadde montert den øvre planken skjevt, men heldigvis er det kanten som ikke er rett. Det går sikkert å dra den med litt vold.
En siste oppdatering, dessverre uten bilde. Har nå satt lister rundt og også en opp-ned gulvlist under benkeplaten. Da merket jeg en litt irriterende ting jeg skulle tatt tak i allerede fra starten. Veggen under åpningen buler ut 1 cm på midten, og det synes ganske tydelig nå når listen er på. Kanskje kunne jeg ha justert veggen rett før jeg satte på bordet. Tenkte at det kunne være god info hvis noen andre prøver det samme.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.