Hei

I en utbygging til vårt hus bygd i 1967 finnes det et kjellerplan og et entréplan. Det er utstyrt med et saltak, med takstoler i henhold til tegningene nedenfor.

Vi har til hensikt å ta ned veggen markert i gult på plantegningen, som altså er på entréplanet. Rett over entréplanet finnes loftet med takstolene.

Er veggen bærende og om så, trenger den avveksling, eller er det slik at takstolenes konstruksjon gir mulighet for at vi kan ta ned deler av gulmarkerte veggen uten avveksling?

Takk på forhånd!

Plantegning på entréplan (dvs rett under takstolene)
Plantegning av entréplan med to rom; en gulmarkert vegg mellom arbeidsrom og vardagsrum.

Takstolenes konstruksjon
Bygningstegning som viser tverrsnitt av takstol med detaljerte mål og materialspesifikasjoner for konstruksjonen.

Takstolenes plassering/posisjon på loftet, de horisontale strekene viser takstolenes plassering.
Planritning av entreplanet i en utbyggnad, visar takstolarnas placering og detaljer om bærende vegger.
 
Vanskelig å si. Normalt bør slike sadeltakstoler hvile på ytterveggene.
Men det er jo 8 m spennvidde og de ser ut til å være spikret på midten, så kanskje at man stoler på en hjørnevegg for å holde dem oppe på midten? Men det kanskje regnes like bærekraftig som en ren bjelke der (jeg kan ikke spikerplater og hva de gjør for bærekraft osv). Det innebærer nok at man ikke har noen betydelig last oppå, som loft/vinduslagring eller lignende.

Om overarmen er 2 x 6 tommer (ca50 x 150mm) underarmen er 2 x 5 tommer (ca50 mm x 125 mm) så høres det dog fornuftig ut ved lavere snøsoner på en 8m spennvidde uten støtte.

Tabell over takstolkonstruksjon som viser anbefalte dimensjoner (Ø/U) i for ulike snøsoner og spennvidder fra 5 til 12 meter.

https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
 
Sist redigert:
Å legge til er at huset er beliggende i Stockholm. Snø sone 2?
 
W WillyWonka skrev:
Att tillægge er at huset er beliggende i Stockholm. Snøson 2?
Da kanskje man kan klemme inn det (i guiden står det 7 m spennvidde, dere ligger noe over. På den andre siden har dere eldre virke som er litt grovere enn en vanlig 145mm...

Vil dere være på den sikre siden bør dere rådføre en konstruktør
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk for svaret.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.