Vi bor i et hus oppført på nåværende sted ca. år 1900.
Vi vurderer å ta frem takbjelkene i underetasjen. Som innerloftet ser ut nå er der mindre fin trefiberskive satt opp på spikrelekter. Under det papptrekt tak eller noen variant for det synes å være 7-8 lag blandet med tapet og papp. Under dette plankeloft, vet jeg ikke hvordan bjelkene ser ut under dette.
Huset hadde tidligere uinnredet loft. Det er nå innredet, isolert og oppvarmet.
Noen som har erfaring med å hente frem bjelker, hvor mye jobb det innebærer?
Vil huset svekkes i konstruksjonen om man fjerner plankeloftet?
Takhøyde i dag. Ca. 2200. Bjelkelaget er ca. 350 tykt.
Plankeloftet er ikke malt, men som sagt tidligere, så er loftet nå isolert og innredet. Tror dermed ikke varmetapene hadde gjort noen større forskjell.
Huset er på ca. 90 m2
Vi vurderer å ta frem takbjelkene i underetasjen. Som innerloftet ser ut nå er der mindre fin trefiberskive satt opp på spikrelekter. Under det papptrekt tak eller noen variant for det synes å være 7-8 lag blandet med tapet og papp. Under dette plankeloft, vet jeg ikke hvordan bjelkene ser ut under dette.
Huset hadde tidligere uinnredet loft. Det er nå innredet, isolert og oppvarmet.
Noen som har erfaring med å hente frem bjelker, hvor mye jobb det innebærer?
Vil huset svekkes i konstruksjonen om man fjerner plankeloftet?
Takhøyde i dag. Ca. 2200. Bjelkelaget er ca. 350 tykt.
Plankeloftet er ikke malt, men som sagt tidligere, så er loftet nå isolert og innredet. Tror dermed ikke varmetapene hadde gjort noen større forskjell.
Huset er på ca. 90 m2
Vi skulle gjøre dette i en århundreskiftevilla... 18-1900tallet... ... Dessverre viste det seg at bjelkene var angrepet av alle mulige små ekle dyr.... Sjekk gjennom alt først er mitt tips... så kan vi snakke....
Klikk her for å svare