Hvordan ser dere på følgende konstruksjoner? Interessent på et hus med følgende oppsett:

Ytterveggskonstruksjon med lag som gips, OSB-skive, mineralull, plastfolie, og liggende trepanel. Viser spesifikasjoner for hver komponent. Tak- og vindsbjelkelagskonstruksjon med lagvise detaljer: betongpanner, bærlekter og YAP 2200 papp, etterfulgt av isolasjon og gips/træpanel. Byggetegning av takkonstruksjon med 28 graders vinkel, viser detaljer som understøtter diskusjonen om ventilasjon i takutrymmet.

Ser fordel med OSB-plate bak gips (mer holdbar konstruksjon og bedre feste osv...). Vindsperre bør jo også være mer pålitelig enn duk for eksempel?

Når det gjelder taket så er jeg usikker – YAP 2200 er en damptett papp. Det bør vel bety at rom under må være ventilert. Altså luft skal kunne ta seg inn i takutstikket og opp i loftsrommet + evt. ventiler på gavlene?
 
T
Det ser vel OK ut.
Vi har lignende oppbygging av veggene, men med 45x170 og ikke 45x195. Det er ikke bæreevne som styrer det, men hvor mye isolasjon du får plass til. (så har vi vindsperre og ikke gips og pussplate og puss på det de kaller spikerlekter, ikke trepanel)
Når det gjelder ventilasjon på loftet, burde de vel ha luftspalte mot undertaket nærmest fasaden der løsullen ellers tetter og deretter ventilasjon i mønet. Vi valgte en type "korrugert" isoporplate som var lett å skjære til og spikre opp mot undertaket mellom takstolene. Tenkte å ta lister og Masointe først, men syntes isoporplaten var praktisk.
Vi har løsull av "papir" og ikke glassfiber, så vi har en diffusjonsåpen duk i innertaket og ikke plastfolie.

OSB og gips blir stabilt å skru i når man setter opp ting på veggene. Vi har det også i innerveggene, litt mindre lydisolering enn dobbeltgips, men tilstrekkelig bra fra det perspektivet for oss.
 
  • Liker
kalvisen
  • Laddar…
bærlektene til taksteinene burde være 25x35
 
K kalvisen skrev:
Hvordan ser dere på følgende konstruksjoner? Spekulant på et hus med følgende opplegg:

[bilde] [bilde] [bilde]

Ser fordel med OSB-plate bak gips (mer holdbar konstruksjon og bedre feste osv...). Vindtett plate burde jo også være mer pålitelig enn duk for eksempel?

Når det gjelder taket så er jeg usikker - YAP 2200 er en damptett papp. Det burde vel bety at rom under må være ventilert. Altså luft skal kunne ta seg inn i raftene og opp på loftet + eventuelt ventiler på gavlene?
Ja ventilasjon skal det være men.... er det en bra byggmester så tar man det for gitt. Likeså vindskjerm samt insektsnett.
 
Vi kjøpte huset og overtar snart. Det blir spennende å se om den nevnte takkonstruksjonen inneholder vanlige luftspalter. Jeg har forstått det som at dette ikke alltid spesifiseres da det ofte tas for gitt (merkelig fremgangsmåte synes jeg).

Hvis taket ikke er ventilert så er jo konstruksjonen, i kombinasjon med den damptette pappen YAP 2200, feilaktig om man ikke har en variabel dampsperre innenfra. Kompakte konstruksjoner (del av taket) krever jo riktig type papp. Ellers har man jo to tette sider som ikke slipper gjennom f.eks. byggfukt og evt. inntrengende vann. Har jeg forstått det hele riktig?
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.