1.447 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Syll & Kaldlager - Hvilket alternativ anbefales?
Hei!
Jeg planlegger snart å renovere et kaldtlager på cirka 30 kvm. Lageret står i dag på en betongplate med sviller direkte på platen, og en metallplate som løper under panelet og ned i bakken for å beskytte svillen mot regn utenfra. Det er imidlertid sannsynligvis ingen beskyttelse mot fuktigheten som kommer nedenfra, fra betongen.
Jeg vil holde kostnadene nede, men samtidig bygge noe som er holdbart og riktig utført. Jeg har derfor landet i to alternativer og lurer på hvilket dere ville valgt i mitt tilfelle:
Alternativ 1 – Trolig det mest holdbare alternativet, men kanskje litt overambisiøst?
Legge lecablokk direkte på betongen, deretter svillepapp oppå lecablokkene, og deretter en svill av vanlig (ikke impregnert) trevirke.
Alternativ 2 – En enklere løsning:
Legge svillepapp direkte på betongen, deretter svillen oppå, og brette opp pappen for å beskytte sidene av svillen.
Hva ville dere anbefalt? Er det verdt å bruke ekstra tid og penger på lecablokk, eller er alternativ 2 tilstrekkelig bra?
Takk på forhånd!
Jeg planlegger snart å renovere et kaldtlager på cirka 30 kvm. Lageret står i dag på en betongplate med sviller direkte på platen, og en metallplate som løper under panelet og ned i bakken for å beskytte svillen mot regn utenfra. Det er imidlertid sannsynligvis ingen beskyttelse mot fuktigheten som kommer nedenfra, fra betongen.
Jeg vil holde kostnadene nede, men samtidig bygge noe som er holdbart og riktig utført. Jeg har derfor landet i to alternativer og lurer på hvilket dere ville valgt i mitt tilfelle:
Alternativ 1 – Trolig det mest holdbare alternativet, men kanskje litt overambisiøst?
Legge lecablokk direkte på betongen, deretter svillepapp oppå lecablokkene, og deretter en svill av vanlig (ikke impregnert) trevirke.
Legge svillepapp direkte på betongen, deretter svillen oppå, og brette opp pappen for å beskytte sidene av svillen.
Hva ville dere anbefalt? Er det verdt å bruke ekstra tid og penger på lecablokk, eller er alternativ 2 tilstrekkelig bra?
Takk på forhånd!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det lecablokkene ville tilføre er en mer bestandig "underdel" antar jeg da? Har du problemer med panelet langt nede? I så fall kanskje det kan være en god idé. Er vel ikke så mye mer arbeid om du uansett må løfte boden osv. Men ellers burde syllpapp være nok.Kalle91 skrev:
Hei!
Jeg planlegger snart å renovere et kaldt lager på cirka 30 kvm. Lageret står i dag på en betongplate med syll direkte på platen, og en metallplate som løper under panelet og ned i bakken for å beskytte syllen mot regn utenfra. Derimot finnes det antagelig ingen beskyttelse mot fukten som kommer nedenfra, fra betongen.
Jeg vil holde kostnadene nede, men samtidig bygge noe som er holdbart og korrekt utført. Jeg har derfor landet i to alternativer og lurer på hvilket dere ville valgt i mitt tilfelle:
Legge lecablokker direkte på betongen, deretter syllpapp oppå lecablokkene, og deretter en syll av vanlig (ikke impregnert) tre.
Legge syllpapp direkte på betongen, deretter syllen oppå, og brette opp pappen for å beskytte sidene av syllen.
Hva vil dere anbefale? Er det verdt å bruke ekstra tid og penger på lecablokker, eller er alternativ 2 tilstrekkelig bra?
Takk på forhånd!
Trodde hensikten mest var å løfte bunnsvillen 10-20 cm over bakkenivå som ekstra beskyttelse. Men det trengs kanskje ikke i dette tilfellet. Kom på at Lecaen må pusses også? Kanskje jeg går for den enkle versjonen med bunnmembran på betongen, svillen oppå, og så bruke platonmatte under ytterkledningen og ned i bakken som ekstra beskyttelse. Skal rekke i massevis?klaskarlsson skrev:
Klikk her for å svare