Hei

Jeg skal bytte ut noen gamle slipers 150x150 mot byggtømmer impregnert 120x140. De gamle ligger direkte mot jord. Skal jeg legge noe slags duk under? Tenker at tre ikke skal ligge direkte mot jord. Noe annet å tenke på?

• En gammel sville av tre ligger mellom en gruslagt overflate og en plen. En hageslange ligger på gruset.
MrJay
Trær vokser i jord, hvorfor tenker du at du må ha noe imellom?

MrJay MrJay skrev:
Trær vokser i jord, hvorfor tenker du at du må ha noe imellom?
Leste et sted i et forum på byggahus at legger man treverk direkte mot jord kommer det til å råtne før eller senere.

P
Velg impregnert tømmer merket NTR A, dette tåler å være i kontakt med jord (en stund). AB er dårligere, unngå hvis mulig.

Svenskt Trä har en guide, skriv inn "träskyddsklass ntr" eller lignende på google så finner du det. :)

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
wicpe
  • Laddar…
MrJay
Nå er jeg ingen proff når det kommer til slikt, men at den er impregnert kan kanskje være litt risky. Fant en PDF om akkurat det emnet fra kjemikalieinspektionen, bare å lese :)

• Liker
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
P
MrJay MrJay skrev:
Nu er jeg intet proff når det kommer til slikt men at den er impregnert kan kanskje være litt risky. Fant en PDF om akkurat det emnet fra kjemikalieinspeksjonen, bare å lese :)
Det der var et steg lenger enn jeg tenkte. En er så vant til trykkimpregnert virke at en ikke tenker kring eventuelle effekter på helse og miljø, annet enn å ha hansker på når det ennå er vått av væsken.

W wicpe skrev:
Hei

Jeg skal bytte ut noen gamle slipers 150x150 mot byggetømmer impregnert 120x140. De gamle ligger direkte mot jord. Skal jeg legge noe slags duk under? Tenker at tre ikke skal ligge direkte mot jord. Noe annet å tenke på?
Hvorfor ikke velge et mtrl som ikke råtner hvis du nå skal gjøre jobben med å bytte?

F fribygg skrev:
Hvorfor ikke velge et mtrl som ikke råtner hvis du først skal gjøre jobben med å bytte?
Hei, ja bra tanke. Tenker du et annet alternativ enn byggtimmer da? Og hva i så fall? Min fundering var om det fungerer å legge impregnert mot jord, hvis ja så har jeg tenkt å gjøre det.

NTR A tåler å legges mot jord, men en grusbunn under den og ugressduk under alt er aldri feil for å få det til å vare litt lenger.

Ellers, hvis du kan få tak i biter av gamle elstolper, så holder de hyggelig bra siden de er impregnert med noe spesielt.

Skal selv utvide parkeringen hjemme og bruke gamle elstolper jeg har fått tak i som ramme for å holde grusen på plass :)

• Liker
wicpe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.