Hei
skal bygge et uterom på sørveggen av en gammel torp med torpargrunn.
det er to spørsmål jeg har før jeg tenkte å sette i gang.
fant en bra byggeanvisning på Finjas hjemmeside der de brukte Sulformsblock. Det virker jo praktisk, men er det nødvendig? kan jeg grave og legge lecablokker direkte på grus ca. 40 cm ned? Da blir det to runder lecablokker under jord og så tenker jeg cirka 2 runder over jord. Resten blir med lekter.
Hvordan gjør man innfestingen mot huset? En veggregel kan jeg feste mot panelet tenker jeg. Men lecablokkene, de vil man vel ikke ha direkte mot panelet? Mot steingrunnen tenker jeg at jeg tetter med mørtel.
Se bildene som Work in progress. Stolpene er 90x90, bunnsvillen er 45x120. Vinduene er den eneste faste begrensningen jeg har. De er kjøpt allerede (brukte).
skal bygge et uterom på sørveggen av en gammel torp med torpargrunn.
det er to spørsmål jeg har før jeg tenkte å sette i gang.
fant en bra byggeanvisning på Finjas hjemmeside der de brukte Sulformsblock. Det virker jo praktisk, men er det nødvendig? kan jeg grave og legge lecablokker direkte på grus ca. 40 cm ned? Da blir det to runder lecablokker under jord og så tenker jeg cirka 2 runder over jord. Resten blir med lekter.
Hvordan gjør man innfestingen mot huset? En veggregel kan jeg feste mot panelet tenker jeg. Men lecablokkene, de vil man vel ikke ha direkte mot panelet? Mot steingrunnen tenker jeg at jeg tetter med mørtel.
Se bildene som Work in progress. Stolpene er 90x90, bunnsvillen er 45x120. Vinduene er den eneste faste begrensningen jeg har. De er kjøpt allerede (brukte).
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 101 innlegg
Kanskje litt sent svar...
Sulformsblokkene er en smidig måte å få stor anleggsflate mot bakken, samt at det er plass for ekstra mye armering på blokkenes overside, i utdypningen. Når du fyller på med betong og støper inn armeringen kan blokkene ta ganske stor trykkbelastning. Det blir som en betongdrager på oversiden. Har du en tung murt vegg oppå det nederste laget med blokker, og grunnen er myk, kan nederste blokklag synke ned ujevnt i den underliggende grunnen, en setning oppstår, slik at en viss vridning oppstår mellom hver blokk. (En kompleksitet med LECA-vegger sammenlignet med trevegger er at LECA-murer er ganske tunge, da blir det mye trykkraft på grunnen under). Forskyvningen kan så forplante seg som en setning gjennom hele murverket med sprekker som følge. I verste fall kan du få synlige helninger på veggen. Dette motvirker en armert betongdrager i bunnen av muren, muren som helhet blir mindre følsom for lokale grunnbevegelser.
Det er veldig vanskelig å si generelt hva som er tilstrekkelig, da det avhenger av grunnforhold. Byggebeskrivelser for LECA-murer og LECA-vegger pleier å foreslå at veggen bygges på en ordentlig stålarmering betongdrager som plassstøpes, eller at du bruker slike sulformsblokker, så slipper du bygge en treform for støpearbeidet.
I ditt tilfelle er muren ganske lav, så da er vekten litt lavere enn en hel LECA-vegg, altså mindre krav til styrken på det nedre laget. Har blokkene blitt plassert på godt paddet makadam? Hva slags underlag er det, hvilken type jord? Hvis du har teleskyvende jord eller leire, bør du grave bort den jorden og erstatte med grus helt ned til frostfritt dypt, det kan bli et krevende prosjekt bare det. I tillegg har du problemer med å grave for nært den eksisterende husgrunn, som også kan få setninger hvis du skal grave ned 1-2m rett ved. Her må man vurdere hvor ambisiøs man orker å være, er det verdt at grunnleggelsen koster 3 ganger mer enn det man ser over bakken bare for å slippe å se en liten sprekk i LECA-muren om 20 år?
Det finnes også andre varianter, som nevnt, til å bruke sulformsblokker. En plassstøpt betongmur er vel det som ligger nærmest til hands. Problemet er at det vil gå åt store mengder betong, 100 ganger mer enn for å fylle sulformsblokkene. Det kan bli krevende å blande disse mengder betong i en trommel. Ferdigblandet betong anbefales.
En annen variant er at du legger ut 19x29x59 blokker på tvers, opp og ned, slik at de bygger 59 cm tvers med murens lengderetning, dermed får du større anleggsflate mot bakken og den glatte LECA-flaten oppover. Så kan du bygge en treform oppå i midten av blokkene og armere, en lav betongplate ca 15 cm høy og samme bredde som dine LECA-blokker du skal bygge resten av muren med. Oppå den betongplaten kan du deretter bygge LECA-veggen.
Sulformsblokkene er en smidig måte å få stor anleggsflate mot bakken, samt at det er plass for ekstra mye armering på blokkenes overside, i utdypningen. Når du fyller på med betong og støper inn armeringen kan blokkene ta ganske stor trykkbelastning. Det blir som en betongdrager på oversiden. Har du en tung murt vegg oppå det nederste laget med blokker, og grunnen er myk, kan nederste blokklag synke ned ujevnt i den underliggende grunnen, en setning oppstår, slik at en viss vridning oppstår mellom hver blokk. (En kompleksitet med LECA-vegger sammenlignet med trevegger er at LECA-murer er ganske tunge, da blir det mye trykkraft på grunnen under). Forskyvningen kan så forplante seg som en setning gjennom hele murverket med sprekker som følge. I verste fall kan du få synlige helninger på veggen. Dette motvirker en armert betongdrager i bunnen av muren, muren som helhet blir mindre følsom for lokale grunnbevegelser.
Det er veldig vanskelig å si generelt hva som er tilstrekkelig, da det avhenger av grunnforhold. Byggebeskrivelser for LECA-murer og LECA-vegger pleier å foreslå at veggen bygges på en ordentlig stålarmering betongdrager som plassstøpes, eller at du bruker slike sulformsblokker, så slipper du bygge en treform for støpearbeidet.
I ditt tilfelle er muren ganske lav, så da er vekten litt lavere enn en hel LECA-vegg, altså mindre krav til styrken på det nedre laget. Har blokkene blitt plassert på godt paddet makadam? Hva slags underlag er det, hvilken type jord? Hvis du har teleskyvende jord eller leire, bør du grave bort den jorden og erstatte med grus helt ned til frostfritt dypt, det kan bli et krevende prosjekt bare det. I tillegg har du problemer med å grave for nært den eksisterende husgrunn, som også kan få setninger hvis du skal grave ned 1-2m rett ved. Her må man vurdere hvor ambisiøs man orker å være, er det verdt at grunnleggelsen koster 3 ganger mer enn det man ser over bakken bare for å slippe å se en liten sprekk i LECA-muren om 20 år?
Det finnes også andre varianter, som nevnt, til å bruke sulformsblokker. En plassstøpt betongmur er vel det som ligger nærmest til hands. Problemet er at det vil gå åt store mengder betong, 100 ganger mer enn for å fylle sulformsblokkene. Det kan bli krevende å blande disse mengder betong i en trommel. Ferdigblandet betong anbefales.
En annen variant er at du legger ut 19x29x59 blokker på tvers, opp og ned, slik at de bygger 59 cm tvers med murens lengderetning, dermed får du større anleggsflate mot bakken og den glatte LECA-flaten oppover. Så kan du bygge en treform oppå i midten av blokkene og armere, en lav betongplate ca 15 cm høy og samme bredde som dine LECA-blokker du skal bygge resten av muren med. Oppå den betongplaten kan du deretter bygge LECA-veggen.
Klikk her for å svare

