Skal mure inn gjengestang M8 øverst på teglgrillen, som skal stikke opp for å skru en skorstein på. Tanken var å sveise på små plater, lage som oppned T, der gjengestangen går opp gjennom støtfugene.

Men finner ingen stang i vanlig stål, som jeg kan sveise med min lille inverter/pinnesveis. Er all gjengestang galvansiert eller rustfritt? Ellers må man kanskje bruke vognbolter og bore i en flatjern etc, blir litt "meckigt".

Ubehandlet gjengestang er litt uvanlig. Kjør på en rustfri, det er enkelt å sveise i

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ubehandlet gjengestang er litt uvanlig. Kjør på en rustfri, det er enkelt å sveise i
Ok, tydeligvis skal det funke med pinnesveis, gjelder å få tak i en mindre pakke elektroder som dette dessverre utgått på Jula. Platejern i RF fantes tydeligvis på Bauhaus (y)

Og skal du sveise galvat så tenk på god ventilasjon.

• Liker
Alko
  • Laddar…
Med pinne er det ikke problem å sveise galvat, men hold til ute eller med god ventilasjon.

Men hva tror du om å bare lage en bøy på stangen, en L?

Protte

• Liker
Alko
  • Laddar…
Galvet i en gjengestang sitter overfladisk, så det er bare å slipe bort gjengene pluss litt til der du skal sveise, så er det greit.

Skulle det være igjen litt galv, så brenner det bort med en gang det blir varmt.

Mvh sveiser'n

• Liker
Alko
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Med pinne er det ikke problem å sveise galvat, men hold til ute eller med bra ventilasjon.

Men hva tror du om å bare gjøre en krøll på stangen, en L?

Protte
Ja, kanskje blir det så likevel, galvede plattjern tror jeg finnes i butikk, men bolt/gjengestang vet jeg ikke. Litt usikker på om jeg kan sveise galvat mot varmzinket etc.

Var skeptisk til å bare bøye RF gjengestangen, da ligger den jo bare under en teglstein og ikke to, men det kanskje holder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.