Jeg har noen spørsmål og tar gjerne imot synspunkter og kommentarer om mitt prosjekt, om jeg kan gjøre noe bedre eller om jeg har glemt noe.

Prosjektet er å bygge en fôringshekk (se foto) av varmgalvaniserte stålrør med godstykkelse 3,65 mm og omkrets 76,1 mm.

Fremgangsmåte:
  1. kapp rørene til passende lengde
  2. bor noen dreneringshull i røret som skal bli den runde ringen
  3. bøy rørene med hydraulisk rørbøyer
  4. i rørendene, der rørene skal sveises, slip bort varmgalvaniseringen med vinkelsliper
  5. sveis fast rørene med MIG sveiser
  6. etterbehandle / male sveisesømmene og dreneringshullene
Spørsmål:
  • Jeg har tilgang til en trefase ESAB Origo Mig C170 (170 amper) og en kollega har en trefase ESAB Origo Mig C200 (200 amper). Hvilken av disse bør jeg bruke?
  • Hvilken sveisetråd bør jeg bruke og hvilken tykkelse?
  • Hvordan bør jeg etterbehandle sveisesømmene slik at de tåler rust?
Takk!
 
  • En rund foderhage av varmforzinkede stålrør står på en eng med høyt gress og trær i bakgrunnen.
H
Hei.
Tenk på at hvis du sveiser i galv, vær nøye med ventilasjonen så du ikke får galvforgiftning (lindres med melk og fil om man får det).

Ellers fungerer begge sveisene uten problem.
Bruk 0,8 mm tråd.
Og bruk kald galv for å beskytte.

Personlig, om jeg får si det, er en fôrhekk ikke dyr, så jeg har heller kjøpt enn å styre.
Fins på Blocket også.

https://www.kellfri.se/foderhack-med-tackta-bogstod-12-platser

Fra en som har sveiset i galv og følt seg dårlig etter flere ganger.
 
Sist redigert:
MIG og galvat går ikke så bra sammen, du må slipe bort all galv om det skal gå bra.
Derimot, hvis dere kjører pinnesveis (MMA) trenger dere ikke slipe så nøye eller ikke i det hele tatt.
Røyk fra sinken er ikke sunn, men buesveising går jo fint utendørs.

Behandling, ja du, buesveiser du har du igjen så mye galv det går, resten får du male over, men ruste vil det gjøre.

Protte
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.